GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościTęcza nad Bieczem
Strona 2 z 8
Pomimo zgrupowania cyklu w trzy tajemnice: Radosną, dotyczącą narodzin Jezusa, Bolesną, poświęconą jego pasji oraz Chwalebną, odnoszącą się do Zmartwychwstania, Wniebowstąpienia oraz deifikacji Maryi, a także opatrzenia każdego utworu odpowiednim tytułem, nie są to narracyjne kompozycje programowe z realistycznymi efektami dźwiękonaśladowczymi, lecz raczej natury medytacyjnej.
O ich absolutnym charakterze świadczyć może rygorystyczne przestrzeganie zasad konstrukcyjnych kształtującej się właśnie formy sonatowej, nota bene posiadającej jeszcze wiele wspólnego z suitą za sprawą ogniw pochodzenia tanecznego.
Artysta zagrał je bez przerw, poza czysto techniczną wymianą przestrojonych wcześniej skrzypiec, albowiem kompozycje te wymagają scordatury. Z omawianego wykonania na dłużej pozostały mi w uszach: IV Sonata d-moll „Ofiarowanie Jezusa w świątyni”, przybierająca formę ciaccony, z wirtuozowskim ustępem utrzymanym w szybkim tempie, wymagające niemniejszych umiejętności technicznych Presto z VIII Sonaty B-dur „Ukoronowanie Jezusa cierniem” czy utrzymany nieomal w neapolitańskim zacięciu Courante z XII Sonaty G-dur „Wniebowstąpienie Jezusa”. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |