opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




25 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • Jubileusz Paprockiego 690-36.jpg
  • Pierscien w Warszawie 810-4710.jpg
  • Mozart w WOK 336-437.jpg
  • Mozart w WOK 336-65.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-43a.jpg
  • Turandot 23-313.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-207.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-157.jpg
  • Manru 669-236.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-9.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-313.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-56.jpg
  • Mozart w WOK 336-456.jpg
  • Manru 669-222.jpg
  • Turandot 23-205.jpg
  • Papiez 131-123.jpg
  • Mozart w WOK 336-159.jpg
  • Mozart w WOK 93-28.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 347-313.jpg
  • Turandot 23-556.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

57 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Cuda nie słychy

Pierwszy Koncert d-moll Brahmsa w wykonaniu całkiem dobrej Orkiestry Beethovenowskiej pod Jackiem Kaspszykiem z Jasiem Lisieckim w roli głównej, był przeciągniętą do granic możliwości struną. Kto wpadł na pomysł, aby nadać pierwszej część tak wolne tempo i skupić się na grzmieniu w kotły, drastycznych trylach i zawieszeniach? Jaś dopiero w przetworzeniu załapał i zaczął też epatować  agresywnymi trylami, całą strukturę melodyczną utworu mając za nieistotny dodatek. Nie był to niestety sukces młodego pianisty, którego dyrektor festiwalu Chopin i jego Europa Stanisław Leszczyński wciąż tytułował Jasiem. Festiwal otworzyło wykonanie okolicznościowej kompozycji Through the Looking-Glass Pawła Szymańskiego złożonej z wycinkowych cytatów niby Bacha, choć w tle miał być hołd dla Chopina. W konsekwencji najlepszą pozycją Koncertu okazała się Symfonia c-moll Franciszka Mireckiego. Trochę to było kompozycyjnie bałaganiarskie i niespójne, ale w części środkowego Scherza pokazał trochę humoru wprowadzając orkiestrę dętą. Tym się zrehabilitował i dał dowód niezłego opanowania warsztatu kompozytorskiego.

Philippe Hereweghe

Czy Claudio Monteverdi był cudownym dzieckiem? Wzmianek na ten temat brak, ale z tego co po kompozytorze zostało wynika, że był cudownym dojrzałym twórcą. Collegium Vocale Gent pod dyrekcją Philippe Hereweghe wybrało z bogatej spuścizny Vespro czyli Nieszpory. Trochę szkoda, że tej akurat pozycji nie wprowadzono w mury jakiejś świątyni, bo wówczas do wrażenia słuchowego dołączyło by się także transcendentalne i wzrokowe. Świetnym pomysłem było podawanie z monitorów polskiego tekstu Nieszporów, ale to wszystko nic, w zestawieniu z jakością wykonania. Tak niezawodnej, czystej i krystalicznej intonacji oraz wyrównania emisyjnego głosów dawno się nie słyszało. Strojenie akordów w tej wielogłosowej kompozycji wprowadzało w zdumienie. A jeszcze inny element dowodził, iż to wszystko musiało być poprzedzone długotrwałymi przygotowaniami. Cały bowiem zespół instrumentalny Collegium zaczął grać natychmiast po wejściu na estradę Filharmonii Narodowej, oszczędzając publiczności długotrwałych pisków i zgrzytów strojenia, w jakich lubuje się większość zespołów historycznie poinformowanych muzyki dawnej. Był to więc znakomity przykład profesjonalizmu.

Dyrygent mając przed sobą półtoragodzinny kawał muzyki postarał się o różne elementy podnoszące atrakcyjność odbioru, a to kazał zejść ze sceny muzykom, aby śpiewali i grali poza estradą, a to przestawiał śpiewające panie, a to dołączał do nich puzonistów. Wreszcie kazał jednej z solistek dyrygować śpiewanymi unisono chorałami gregoriańskimi. Muzycznie Nieszpory Monteverdiego nie miały może tej mocy kreatywnej i inwencji melodyczno-harmonicznej, co utwory świeckie tego mistrza, np. cudowne Madrygały, ale koncert z udziałem Collegium Vocale pozostanie i tak na długo w pamięci.

                                                                       Joanna Tumiłowicz


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART