opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




25 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • Mozart w WOK 329-310.jpg
  • Grzesinski Marek 85-473.jpg
  • Mozart w WOK 329-282.jpg
  • Pierscien w Warszawie 810-4691.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-153.jpg
  • Papiez 131-130.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-23.jpg
  • Mozart w WOK 336-461.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-167.jpg
  • Papiez 131-169.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-311.jpg
  • Pierscien w Warszawie 910-4619.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-74.jpg
  • Pierscien w Warszawie 810-4338.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-9.jpg
  • Pierscien w Warszawie 916-81.jpg
  • Mozart w WOK 336-159.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-242.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-94.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-36.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

22 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Jabłoński do kwadratu

Prof. Irena Poniatowska sugeruje, że Erard jest wygodniejszy dla pianistów przy grze arpeggiowej, np. w Etiudzie Es-dur z op. 10 nr 11. W wykonaniu Krzysztofa Jabłońskiego obie wersje mają piękne arpeggia, co odnosi się też do Etiud z podobnym efektem w opusie 25, rzecz w tym, że na Steinway’u wszystkie dźwięki słychać w idealnym porządku, niczym perełki nanizane na żyłkę, na Erardzie zaś są one niekiedy trochę zamazane, przydymione, a przez to nieco tajemnicze.

CD Jab onski 2

Wszelkie akrobacje pianistyczne lepiej i wyraźniej można wysłyszeć na fortepianie współczesnym, bo wprowadzane tutaj innowacje miały właśnie na celu doprowadzenie do idealnego wyrównania artykulacji poszczególnych dźwięków, czy to tworzących melodię czy w składzie akordów. Na tym tle bardzo interesujące jest porównanie  interpretacji dwóch większych Etiud Chopina z opusu 25, będących w zasadzie małymi poematami, które po ruchliwych i niekiedy dramatycznych wstępach zaskakują w części środkowej uroczą liryczną melodią, by na zakończenie wrócić do początkowego niepokoju. Chodzi tutaj zwłaszcza o Etiudę e-moll Vivace, często pojawiającą się w programach kandydatów Konkursów Chopinowskich. Jej trochę mniej popularną, ale bardziej burzliwą „siostrą” jest Etiuda h-moll Allegro con fuoco. W obu przypadkach kontrasty między częściami skrajnymi i środkiem zostały złagodzone w wersji na Erarda, jednak to nie znaczy, że piękno melodii i cudowne piętrzenie emocji zostały tutaj zaprzepaszczone. I jeszcze uwaga dotycząca wykonań najkrótszej Etiudy Chopina, Ges-dur z op. 25, której wesoły, skoczny przebieg stał się zachętą dla niezłych opracowań jazzowych. Otóż odnosi się wrażenie, że więcej jazzowego wdzięku uzyskuje pianista w wykonaniu na Erardzie, niż na fortepianie współczesnym. Może po prostu jazz jest tutaj także „zjawiskiem historycznym”? A może wykonawca zasugerował się wykonaniami ragtimów na starych, nieco rozstrojonych pianinach? Artystycznie Etiudy w białej i czarnej edycji są niezależnymi od siebie skarbami sztuki pianistycznej. Krzysztof Jabłoński w odróżnieniu od niektórych innych pianistów nie forsuje dźwięku w grze na fortepianie historycznym, nie doprowadza strun do brzęczenia, dostosowuje siłę wyrazu do nieco ograniczonych możliwości technicznych instrumentu, tak aby nie tracić ogólnego oczarowania samą muzyką. W tym kontekście obie płyty z Etiudami Fryderyka Chopina są dla siebie wartościowym uzupełnieniem.

                                                                     Joanna Tumiłowicz


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART