opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




20 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • Papiez 131-169.jpg
  • Mozart w WOK 336-365.jpg
  • Turandot 23-556.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-441.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-81.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-44.jpg
  • Mozart w WOK 524-49.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-100.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-100.jpg
  • Turandot 674-67a.jpg
  • Turandot 952-426.jpg
  • Pierscien w Warszawie 917-481.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-43a.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-252.jpg
  • Mozart w WOK 336-456.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-55.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-74.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-207.jpg
  • Turandot 23-313.jpg
  • Mozart w WOK 336-8.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

66 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Jabłoński do kwadratu

Może trochę szkoda, że nagrania obu cyklów chopinowskich Etiud nie zostały dokonane live podczas jakiegoś recitalu, ale są wynikiem kilkudniowych sesji nagraniowych dokonywanych w Studiu Koncertowym Polskiego Radia. Czarne” zajęły pianiście 4 dni a białe” tylko trzy. Mamy więc rejestrację maksymalnie wyczyszczoną, ale zapewne też sztucznie montowaną, sterylną akustycznie, choć nie zawsze naturalną w zamyśle interpretacyjnym.

CD Jab onski 1

Fortepian Erarda ma piękny dźwięk i swą oryginalnością bije na głowę Steinway’a, instrument jednak brzmi inaczej w zależności od rejestru. W dole przybiera barwę aksamitną, w górze jest dużo jaśniejszy, może być nawet bliższy w barwie klawesynowi. Ale to nie jest koniec różnic, bo z dołączonej do płyty książeczki dowiadujemy się, że choć instrument ten ma tak samo siedem oktaw jak współczesne fortepiany koncertowe, to jednak jego klawisze są minimalnie węższe, co pozwala na mniejsze rozwarcie palców pianisty przy grze oktawowej. Prof. Irena Poniatowska zwraca też uwagę, że klawisze zagłębiają się płyciej niż w fortepianach współczesnych, więc może to sprawiać większą łatwość w zachowaniu płynności pasażów czy podwójnych tercji. Może, ale nie musi, bo przecież współcześni wykonawcy przez całe życie ćwiczą te wszystkie techniczne figuracje na klawiaturach nieco szerszych i zapadających się głębiej.  Zmiana instrumentu to zarazem zmiana przyzwyczajeń. W interpretacjach poszczególnych Etiud nie dostrzega się, aby poszczególne utwory sprawiały pianiście większą trudność gdy gra na Erardzie, ale można zauważyć, że wyraźnie tonuje on swoje wirtuozowskie zapędy, których w analogicznych sytuacjach nie hamuje przy grze na Stainway’u. Dla przykładu brawurowe zakończenie Etiudy Ges-dur op. 10 Vivace w wersji na Erarda przechodzi prawie nie zauważone, jakby artysta obawiał się, że zabytkowy fortepian mógłby nie wytrzymać tak silnej ingerencji palców. Podobne różnice widać wyraźnie przy porównaniu Etiudy Rewolucyjnej c-moll Allegro con fuoco. W wykonaniu na Steiway’u pianista „idzie na całość”, ale i na Erardzie ów charakterystyczny utwór ma wystarczająco dużo ognia, choć napięcie dozowane jest w sposób bardziej wyrafinowany. Podobne wrażenie odnosi się po wysłuchaniu „drugiej rewolucyjnej” czyli Etiudy nr 11 z op. 25 a-mollFortepian historyczny nie robi tutaj wrażenia ubogiej krewnej w zestawieniu ze współczesnym.


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART