GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościToronto Summer Music Festiwal
Strona 6 z 11
Po przerwie, St. Lawrence String Quartet wykonał Kwartet smyczkowy cis-moll nr 14 op. 131 Ludwiga van Beethovena. Jest to 40-minutowe, monumentalne dzieło. Utwór ten zaskakuje ogromną inwencją melodyczną, poczuciem proporcji i wrażliwością harmoniczną. Muzycy skupili się na każdym niemal dźwięku, frazie i współbrzmieniu. W stronę publiczności popłynęła szeroka fala muzyki pełnej ciepła i radości. W wykonanie tego utworu muzycy wnieśli niebywałą energię, dowcip i dramat, począwszy od monumentalnej fugi do zawrotnego końcowego scherza. Po długotrwałej owacji, uczestnicy wieczoru zostali zaproszeni na szampańskie przyjęcie. Operowi fani z niecierpliwością czekali na recital legendarnego fińskiego sopranu Soile Isokolski. Kameralna sala uniwersytecka Walter Hall wypełniona była po brzegi studentami i widzami. W tłumie gości spotkać można było znane kanadyjskie śpiewaczki operowe, m.in. Adrianne Pieczonka, Mary Morrison, Jean Edwards, przyciągnięte magnesem nazwiska artystki. Isokolski ukończyła Akademię Sibeliusa w Helsinkach i zadebiutowała w koncercie w 1986 roku. Występowała na licznych słynnych scenach operowych i koncertowych świata. Na recital w Toronto przygotowała pieśni Roberta Schumanna, Hugo Wolfa, Richarda Straussa i Jeana Sibeliusa. W recitalu towarzyszył jej niezwykle utalentowany i doświadczony pianista Martin Katz. Artystka rozpoczęła koncert od pieśni Schumanna Gedichte der Konigen Maria Stuart op. 135 do słów poematów autorstwa Mary, królowej Szkotów. Następnie śpiewaczka z dużym poczuciem humoru wykonała pieśni Wolfa. Były one zróżnicowane w nastroju. W ich interpretacji uderzała widzów krystaliczna czystość dźwięku i eleganckie frazowanie. Po przerwie artystka zaśpiewała cztery mało znane pieśni Richarda Straussa Lieder der Ophelia do tekstu Szekspira tłumaczonego na język niemiecki. Wyświetlane nad sceną napisy w języku angielskim pozwalały zrozumieć głęboką treść utworów. Końcowa część recitalu poświecona była pieśniom Sibeliusa. Fiński kompozytor napisał ich ponad 100, większość z nich do tekstów po szwedzku, który był jego pierwszym językiem. Były one zróżnicowane muzycznie od mrocznych emocji do niebotycznych opisów bezkresnych krajobrazów Finlandii. Doświadczony pianista Martin Katz doskonale spełniał swoją rolą oddanego akompaniatora, dając często wrażenie, że oddycha razem z solistką. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |