GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościBard Music Festival (11-20 sierpnia) w Annandale-on Hudson w stanie Nowy Jork
Strona 3 z 16
Jak zauważył New York Times, „Przez dwie dekady swego istnienia, festiwalowi muzycznemu w Bard udało się przerosnąć oczekiwania publiczności, realizując wyjątkowo wiele ambitnych przedsięwzięć w ramach dorocznych pogłębionych prezentacji poświęconych wiodącym kompozytorom muzyki poważnej”. Festiwal oferuje swym widzom „bogatą sieć kontekstów,” umożliwiając w ten sposób docenienie w pełni inspiracji i znaczenia kompozytorów, którym jest poświęcony. Tegoroczna prezentacja ma szczególne znaczenie dla Leona Botsteina – współtwórcy festiwalu i jednego z jego dyrektorów artystycznych, którego telewizja THIRTEEN/WNET nazwała „jedną z najbardziej znaczących postaci w świecie sztuki i kultury”. Botstein tak mówi o tegorocznej edycji: „Tegoroczny festiwal, poświęcony Chopinowi, jest szczególnie ważny dla mnie, być może także z osobistych powodów. Wychowałem się w polskiej rodzinie żydowskiej, w której Chopin otoczony był szczególną czcią jako postać symbolizująca najlepsze tradycje polskiej historii”. Botstein, który od dwudziestu czterech lat jest dyrektorem artystycznym American Symphony Orchestra, będzie dyrygował tym zespołem w obydwóch występach orkiestry w ramach festiwalu w Bard. Botstein kieruje również istniejącym od dwóch lat zespołem The Orchestra Now (TŌN). TŌN wystąpi przed publicznością festiwalu kilkakrotnie, między innymi w koncercie finałowym. Podobnie jak w poprzednich latach, w utworach chóralnych usłyszymy zespół wokalny Bard Festival Chorale pod batutą Jamesa Bagwella. Tegoroczny program koncertów kameralnych i wokalnych uświetnią gościnne występy wielu znakomitych artystów. Obok ulubieńców festiwalowej publiczności takich jak Anna Polonsky i Orion Weiss wśród wielu występujących pianistów można będzie usłyszeć także Danny’ego Drivera, Benjamina Hochmana i Briana Zegera. Wśród innych biorących udział w festiwalu instrumentalistów wystąpi także dwukrotnie nominowany do nagrody Grammy skrzypek Jesse Mills, a wśród śpiewaków znajdą się Amanda Majeski i Tamara Mumford. Fryderyk Chopin: uosobienie sprzeczności. Już podczas swego krótkiego życia – które zbiegło się w czasie z najbardziej istotnymi okresami ewolucji współczesnej pianistyki – Chopin uchodził za największego poetę fortepianu. Korzystając z najnowszych innowacji technicznych w budowie tego instrumentu wydobył z niego nową głębię harmonii, kolorów i wyrazu; następne pokolenia pianistów niewątpliwie pozostały pod ogromnym wpływem jego techniki i harmonicznego języka. Najważniejszą cechą charakterystyczną dla jego muzyki jest upodobanie do polskich melodii i tańców ludowych. Twórczość tego kompozytora była postrzegana jako głos rozdartego i uciskanego narodu; do dziś Chopin jest głęboko czczonym symbolem narodowym. Jednak kompozytor – z pochodzenia pół-Francuz i jeden z wielu polskich uchodźców czasu Wielkiej Emigracji – spędził dojrzałe lata w Paryżu, gdzie należał do elity emigracyjnej społeczności. To właśnie na paryskim cmentarzu Père Lachaise artysta został pochowany, pomimo że jego serce wróciło do Warszawy, miasta jego młodości, gdzie pogrzebano je w kościele Świętego Krzyża. Ta sprzeczność jest jedną z wielu, jakie napotykamy próbując zrozumieć Chopina i jego spuściznę. Mimo, że sam był wielkim artystą Romantyzmu, kompozytorami, których Chopin cenił najbardziej byli Bach i Mozart. Tworzył dzieła o charakterze narodowym – a mimo to jego muzyka znajduje uznanie na całym świecie jako uniwersalna. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |