opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




19 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • Pierscien w Warszawie 910-4687.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-19.jpg
  • Papiez 131-48.jpg
  • Pierscien w Warszawie 917-481.jpg
  • Pierscien w Warszawie 810-4683.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 85-4147.jpg
  • La Fenice 612-29.jpg
  • Papiez 131-164.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 347-4184.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-237.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-168.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-28.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-153.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-102.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-301.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-137.jpg
  • Mozart w WOK 325-145a.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-242.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-177.jpg
  • Mozart w WOK 336-67.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

53 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Bard Music Festival (11-20 sierpnia) w Annandale-on Hudson w stanie Nowy Jork

Jak jednak świadczą pieśni Rachmaninowa czy utwory fortepianowe Brahmsa, Scriabina czy Fauré, wpływ zaawansowanej chromatyki i innowacji melodycznych wywodzących się z muzycznego języka Chopina był o wiele głębszy. Program 11 „Chopin’s Influence” („Pod wpływem Chopina”) eksploruje tę trwałą spuściznę, by zakończyć się ostatnim kameralnym utworem samego Chopina – Sonatą wiolonczelową g-moll, o którą kompozytor poprosił na łożu śmierci.

Mimo, że Chopin był jednym z wiodących przedstawicieli Romantyzmu, w wielu aspektach reprezentował go jednak mniej wydatnie niż najważniejszy paryski kompozytor tego okresu i przez jakiś czas przyjaciel Berlioz. Podejście tych dwóch kompozytorów było biegunowo różne. Berlioz był jednym z nielicznych kompozytorów nie komponujących przy klawiaturze; Chopin tworzył muzykę wyłącznie przy fortepianie. Podczas gdy Berlioz uczynił orkiestrację centrum swoich zainteresowań i opublikował wpływowy traktat na jej temat, chopinowskie orkiestracje często są uważane za zbyteczne. Podobnie było z ich muzycznymi upodobaniami: Chopin preferował Bacha i Mozarta i starał się unikać opisowych tytułów czy pozamuzycznych komentarzy; Berlioz zaś wolał Beethovena, był pionierem muzyki programowej i często opierał się na inspiracjach z literatury. Ostatni koncert tego sezonu ilustruje wszystkie te różnice. Program 12 „Shared Passions, Different Paths” („Wspólne pasje, różne drogi”) składa się z dwóch współczesnych sobie utworów orkiestrowych, z których każde jest charakterystyczne dla swojego twórcy. W delikatnie wzniosłym Andante spianato i Wielkim Polonezie Es-dur dominacja fortepianu nie ulega wątpliwości już od pierwszych taktów surowego, pozbawionego akompaniamentu początku. Dla kontrastu, Roméo et Juliette Berlioza jest monumentalnym, Beethovenowskim chorałem symfonicznym, bliskim szekspirowskiemu oryginałowi; utwór rozpisany jest na dwójkę solistów, orkiestrę i rozszerzony skład orkiestry. W tym zestawieniu przeciwieństw obydwa utwory reprezentują najlepsze cechy Romantyzmu i stanowią znakomity finał dla ambitnego i pogłębionego programu festiwalu w Bard.

Wydarzenia towarzyszące i planowana publikacja

Obok dwunastu koncertów planowany jest specjalny wieczór z New York Wind Symphony w programie łączącym dzieła dwóch współczesnych Chopinowi paryskich kompozytorów – Petite symphonie Gounoda oraz Grande symphonie funèbre et triomphale Berlioza – oraz koncert, którego kuratorami są muzycy Bard Music West, poświęcony inspiracjom Chopina. Prócz dwóch dyskusji panelowych dostępnych bezpłatnie – „Chopin: Real and Imagined” („Chopin prawdziwy i wyimaginowany”) i „The Piano in Society, Culture, and Politics” („Fortepian a społeczeństwo, kultura i polityka”) – każdy z dwunastu koncertów poprzedzony będzie informacyjną prelekcją, wyjaśniającą kontekst tematyczny programu. Ponadto w Spiegeltent będą miały miejsce imprezy: John Cage’s Musicircus (13 sierpnia); przedstawienie kabaretowe, w którym wystąpią Rebecca Havemeyer, Dane Terry i Christeene (12 sierpnia); wystąpi również gospodarz poprzednich festiwali pan+i Justin Vivian Bond (19 sierpnia).

Od początku istnienia Bard Music Festival, zainaugurowanego w latach 1990 przez „Brahms and His World”, wydawnictwo Princeton University Press przygotowuje co sezon publikację towarzyszącą festiwalowi, zawierającą eseje oraz przetłumaczone materiały dokumentalne związane z kompozytorem, któremu poświęcony był festiwal i środowisku, w jakim się on obracał. Redaktorami następnego tomu tej serii są badacze-rezydenci: Halina Goldberg, autorka książki Music in Chopin’s Warsaw (Muzyka chopinowskiej Warszawy) oraz Jonathan Bellman, który niedawno opublikował tom Chopin’s Polish Ballade: op. 38 as Narrative of National Martyrdom (Polska ballada Chopina: op. 38 jako opowieść o narodowym męczeństwie).


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART