opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




26 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • Turandot 952-426.jpg
  • Turandot 23-313.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-149.jpg
  • La Fenice 68-303.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-348.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 347-4367.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-244.jpg
  • Mozart w WOK 440-40.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-38.jpg
  • La Fenice 613-46.jpg
  • Pierscien w Warszawie 917-481.jpg
  • Papiez 131-123.jpg
  • Grzesinski Marek 85-473.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-23.jpg
  • Turandot 23-556.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-174.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-301.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-281.jpg
  • Mozart w WOK 336-159.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-56.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

68 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Co wam zawiniła Małgorzata?

Do efektów scenicznych zaliczyć trzeba również trzy psy rasy pudel, każdy w innym kolorze oraz pododdział w wojskowych mundurach polskiej armii wykonujący przy okazji pokaz musztry z bronią. Po raz pierwszy w historii operowych superprodukcji w Hali Stulecia zainstalowano scenę obrotową, która w kolejnych odsłonach zamienia się w lokal z wyszynkiem, Królestwo Walpurgii, wnętrze kościoła, celę więzienną, wreszcie wrota do Nieba. Zaś na zewnętrznej stronie sceny obrotowej i wielkim ekranie zajmującym jedną trzecią owalnej ściany Hali rzucane są obrazy, trochę ni przypiął, ni przyłatał, z rozmaitych kanałów informacyjnych światowych stacji telewizyjnych. Twórcom spektaklu chodziło o maksymalne zbliżenie fabuły utworu do naszych realiów. Po co? Może tak lepiej dla publiczności, która operę uważa za coś nudnego. Operę, ale nie balet, a w inscenizacji Fausta jest dosyć długa scena dziejąca się właśnie wśród diabłów i czarownic. To jeden z ciekawszych fragmentów przedstawienia, bo owa baletowa Noc Walpurgii w układzie choreograficznym Jacka Tyskiego, jest alegorią ukazującą życie pracowników korporacji. W dzień pracują w szalonym tempie i uczestniczą w wyścigu szczurów, podkradają sobie pomysły, co w scenie tanecznej symbolizuje wyrywanie sobie teczek, w nocy zaś oddają się zgubnym popędom, gdzie na pierwszym miejscu jest oczywiście seks osobników jednej płci. Przejdźmy wreszcie do strony muzycznej za którą odpowiadał Marcin Nałęcz-Niesiołowski. Prowadził przedstawienie sprawnie, spokojnie, może nawet zbyt łagodnie, nie podkreślając dramatycznych zwrotów akcji, których zresztą nie ma w operze Charlesa Gounoda zbyt wiele. Do głównych ról udało się zaprosić znakomitych solistów. Na pierwszym miejscu wymienić trzeba doskonałego basa Petera Martincica, który swobodnie, bez większego wysiłku wykonał popisową partię Mefista. Dobry głos, pięknie wykonujący sekwencje koloraturowe i bardziej dramatyczne, pokazała Iwona Socha w roli Małgorzaty. Uwodzicielsko odziany i wyglądający Faust w wykonaniu Sebastiana Gueze’a miał także ładny głos, chociaż w wysokich rejestrach zmieniał trochę barwę. Melodyjną arię Walentego zaśpiewał niezawodny zwykle baryton Stanisław Kuflyuk. W tradycyjnej „roli spodenkowej” zakochanego studenta Siebela pokazała się bardzo wdzięcznie Irina Zhytynska. Role poboczne – przyjaciółki Marty i przybocznego Wagnera dobrze zaśpiewali Jadwiga Postrożna oraz Tomasz Rudnicki. Był to więc Faust na bardzo wysokim poziomie wokalnym i muzycznym, co oczywiście nieco deformowało sztuczne nagłośnienie, ale ponoć kierownictwo opery myśli o przeniesieniu spektaklu z Hali Stulecia do gmachu przy ul. Świdnickiej, gdzie jest dobra akustyka. Szkoda tylko, że z powodów politycznych (wizyta Donalda Trumpa?) zaplanowane początkowo na sześć spektakli superwidowisko zostało ograniczone do trzech. Ci, którzy zdecydowali się szybko – wygrali.

                                                                           Joanna Tumiłowicz


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART