GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościDwudziestolecie letnich festiwali Opery Krakowskiej
Strona 2 z 13
W przypadku „Carmen” niewiele uzasadniało przeniesienie jej przedstawienia na dziedziniec arkadowy Wawelu, gdzie odegrana została na wysuniętej przed krużganki, zadaszonej platformie.
Poza oświetleniem (namiętnie lub zbrodniczo purpurowym w dwóch pierwszych aktach i w ostatnim, a także gdy pojawiała się „występna” bohaterka, a błękitnym w odniesieniu do niewinnej Micaëli, występującej w takiego koloru sukni, a także dla zasugerowania księżycowej nocy wraz z fioletowym w trzecim akcie, rozgrywającym się w górach), w żaden sposób nie włączono do akcji krużganków, które wykorzystywano w takich razach przed wojną, na przykład w inscenizacji Teofila Trzcińskiego „Odprawy posłów greckich” z 1923 roku czy dziesięć lat później Juliusza Osterwy „Księcia niezłomnego” Słowackiego parafrazie Calderona.
Pamiętam też z dzieciństwa, że koncerty tu odbywały się bez sztucznego nagłośnienia, korzystając z naturalnego pudła rezonansowego tego miejsca. A prosiło się, by za pierwszym razem Carmen ukazała się na krużgankach i odśpiewała stamtąd słynną Habanerę. Dotyczy to także pojawienia się Escamilla, przyjmującego wiwaty swoich wielbicieli w drugim akcie, czy też pod koniec następnego, kiedy odchodzi z obozu przemytników i śpiewa z oddali swą pieśń. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |