GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościXXIII Międzynarodowy Festiwal Muzyczny im. Krystyny Jamroz – Busko Zdrój 2017
Strona 4 z 9
Naturalność gry, umiejętność przykuwania uwagi słuchacza i wciągnięcie go w wir muzyki, to równie ważne cechy gry tego pianisty.Dodać tylko wypada, że jego interpretacje miały klasyczny umiar i romantyczną śpiewność.Czyż w takiej sytuacji można się dziwić entuzjastycznej owacji urządzonej artyście po zakończeniu recitalu, po której artysta zagrał trzy bisy – Chopin, Schuman, Schuman. Richard Hamelin okazał się też artystą nie stroniącym od kontaktów z publicznością, przez długi czas po koncercie cierpliwie rozdawał autografy na swoich płytach i chętnie rozmawiał o swoim sposobie gry i interpretacji. Mówił też o tym przed koncertem podczas spotkania z publicznością w festiwalowej kawiarence.
Recital Charlesa Richarda Hamelina poprzedził koncert „Muzyczne medytacje” w wykonaniu Mulierum Schola Gregorianka Clamaverunt Lusti prowadzony przez Michała Sławeckiego. Śpiewy starorzymski, gallikański, hiszpański, benedyktyński i ambrozjański oraz śpiew gregoriański okazały się w ich wykonaniu interesującym doświadczeniem. Wtorek, 4 lipca Wydarzeniem dnia był rewelacyjny recital skrzypcowy południowo koreańskiej skrzypaczki Bomsori Kim, laureatki II nagrody XV Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. Henryka Wieniawskiego w Poznaniu. W charakterze akompaniatora towarzyszyła jej Hanna Holeksa. Właśnie harmonijne porozumienie między paniami było czynnikiem pozwalającym filigranowej Bomsori Kim na swobodne budowanie dramaturgii całego recitalu i interpretacji każdego z prezentowanych utworów. Pianistka wykazała się nie tylko ogromną wyobraźnią i wrażliwością, ale też umiejętnością podążania za intencjami solistki, której towarzyszyła. Mówienie w przypadku tej świetnej skrzypaczki o wirtuozerii, technicznej doskonałości, swobodzie prowadzania frazy czy urodzie i krystalicznej czystości dźwięku, wydaje się być zbytecznym. To wszystko jest bazą do tworzenia poruszających kreacji prezentowanego repertuaru. Zagrana w pierwszej części wieczoru Sonata A-dur op.12 nr 2 Ludwiga van Beethovena urzekała od pierwszej do ostatniej nuty elegancją frazowania, wyrazistą i przejrzystą artykulacją oraz umiejętnością budowania formy, przy znakomitym skontrastowaniu obu skrajnych części ze środkowym Andante piú tosto Allegretto. Pierwszą część wieczoru zakończyło świetne wykonanie Caprice d’après l”Etiude en forme de Valse de C. Saint- Saëns Eugéne Ysaÿe. Po przerwie I Sonata a-moll op. 105 Roberta Schumanna płynęła w jej ujęciu z romantycznym rozmachem pulsując pełną paletą subtelnych barw i charakterystycznych dla tego kompozytora niuansów brzmieniowych oraz kulminacji. Na finał koncertu zabrzmiało Introduction et Rondo Capriccioso op. 28 Camille Saint-Saënsa, dynamika, wirtuozeria, wyrazistość rytmiczna i wyeksponowanie hiszpańskiego kolorytu i rytmu były najistotniejszymi cechami tego wykonania. Wielominutowa głośna owacja na stojąco była w tym przypadku w pełni uzasadniona. Jak powiedziała jedna z wychodzących po koncercie pań – „Tylko dla takiego koncertu mogłabym przyjeżdżać na buski festiwal każdego roku”. Recital Bomsori Kim poprzedził koncert „Ave Maria” w kościele p.w. św. Brata Alberta w Busku Zdroju, gdzie muzyczne spotkanie wyznaczyli sobie: Roman Perucki (organy), Agata Kielar-Długosz i Łukasz Długosz (flety) oraz Roma Owsińska (śpiew). |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |