GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościXXIII Międzynarodowy Festiwal Muzyczny im. Krystyny Jamroz – Busko Zdrój 2017
Strona 3 z 9
Niedziela, 2 lipca Ten dzień okazał się prawdziwym muzycznym maratonem, by zaliczyć wszystkie koncerty należało pokonać niemałe odległości między Buskiem, Ożarowem, Wiślicą i Solcem. Głównym wydarzeniem tego dnia był Koncert „Viva Mozart” z udziałem znakomitej skrzypaczki Veriko Tchumburidze, laureatki I nagrody XV Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. Henryka Wieniawskiego w Poznaniu. Młoda artystka zaprezentowała swój kunszt w Koncercie skrzypcowym A-dur KV 219 Mozarta. Jej gra urzekała co prawda pięknym subtelnym dźwiękiem i techniczną wirtuozerią, ale w całej interpretacji zabrakło mi nieco mozartowskiej elegancji i finezji w kształtowaniu frazy oraz większej głębi emocjonalnej, szczególnie w środkowym Adagio. Trochę też zawiodła umiejętność budowania klimatu każdej z trzech części koncertu. Solistce towarzyszyła Orkiestra Amadeus prowadzona tego wieczoru przez Annę Duczmal-Mróz, która świetnie się spisała w roli wrażliwego i podążającego za intencjami solistki akompaniatora. Orkiestra zachwyciła też wykonaniem dwóch innych utworów: Etiudy b-moll op.4 nr 3 Karola Szymanowskiego oraz Kwartetu smyczkowego F-dur „Amerykańskiego” Antonina Dvořàka. Oba utwory zabrzmiały w interesującym opracowaniu i barwnej instrumentacji Agnieszki Duczmal.
Występ Veriko Tchumburidze poprzedził popołudniowy koncert chóru kameralnego Cantores Minores Wratislavienses, który pod dyrekcją Piotra Karpety zaprezentował w gotyckiej bazylice kolegiackiej Narodzenia Najświętszej Marii Panny w Wiślicy interesujący program „Od Graduału wiślickiego do muzyki współczesnej”. Koncert okazał się rzadką okazją poznania wysmakowanej interpretacji muzyki dawnych epok połączoną z możliwością skonfrontowania współczesnych brzmień utworów kompozytorów XX wieku. Większość programu zespół wykonywał a capella, a w kilku towarzyszyła chórowi na przenośnych organach Marta Niedźwiecka. Poniedziałek, 3 lipca Recital fortepianowy „Wokół Chopina” Charlesa Richarda-Hamelina, laureata II nagrody Konkursu Chopinowskiego w Warszawie w 2015 roku, okazał się jednym z najważniejszych wydarzeń tegorocznego festiwalu. Już wysmakowany i przemyślany program recitalu, w którym zestawiono utwory Mozarta, Chopina, Babadżaniana oraz Schumanna zapowiadał nie lada emocje. Pianista od pierwszej chwili przykuł uwagę słuchaczy pięknym dźwiękiem, absolutną swobodą opanowania techniki i znakomitą dynamiką. Miało się wrażenie, że fortepian nie gra, a wręcz śpiewa! Na początek Fantazja d-moll KV 397 zagrana z wielką wyobraźnią przeprowadziła nas do wspaniale zaprezentowanych czterech Impromptu Chopina. Tutaj każdy dźwięk miał swój ciężar gatunkowy i styl, i chociaż każdy z czterech utworów był znakomicie wykonany, to jednak Impromptu As-Dur op. 29 oraz Cis-moll op. 66 wręcz rzucały na kolana. A już zagrana po przerwie Sonata fis-moll Schumanna była czystą poezją. Budowanie formy, czystości dźwięku i wyeksponowanie romantycznego klimatu udowodniły, że mamy do czynienia z artystą o wielkiej wrażliwości i kulturze muzycznej, Pianista bez trudu przekonuje publiczność, że potrafi nadać prezentowym utworom uduchowiony, niemal metafizyczny charakter. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |