opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




15 listopad 2018       


Wydarzenia

  • Mozart w WOK 329-185.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-437.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-168.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 85-425.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-61.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-96.jpg
  • Pierscien w Warszawie 917-481.jpg
  • Pierscien w Warszawie 910-4687.jpg
  • La Fenice 612-117.jpg
  • Pierscien w Warszawie 810-1.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-116.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-62.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-301.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-288.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-285.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 347-313.jpg
  • Mozart w WOK 336-159.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-14.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-17.jpg
  • Mozart w WOK 336-365.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

36 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Artysta doskonały. Rozmowa Macieja Chiżyńskiego z Michałem Gondko

A jak się ma sprawa z tworzywem, z którego zbudowane są lutnie i struny? I czy gra się dziś głównie na kopiach, czy też możliwe jest również granie na instrumentach z epoki?

Do budowy lutni tradycyjnie używano zwłaszcza drewna świerkowego, klonowego, cisowego i śliwowego. Materiały te dają najlepsze rezultaty brzmieniowe i od zawsze były w Europie łatwo dostępne. Wykorzystywano też drewna egzotyczne lub kość słoniową, choć bardziej z pobudek estetycznych niż akustycznych. Struny tworzono ze specjalnie spreparowanych jelit zwierzęcych (zazwyczaj owczych), które także dają najatrakcyjniejszy rezultat brzmieniowy, lecz są tak dalece podatne na wahania wilgotności powietrza, że trudno stosować je we współczesnych warunkach koncertowych z uwagi na niestabilność stroju (stosuje się więc np. zamienniki syntetyczne imitujące ich brzmienie). Niewiele lutni przetrwało próbę czasu w formie niezmodyfikowanej. Im dalej w przeszłość, tym mniej mamy zachowanych instrumentów i wzrasta konieczność rekonstrukcji odwołującej się do źródeł ikonograficznych i zasad geometrii. Większość lutnistów gra na lutniach budowanych współcześnie, przy czym nie tyle na „kopiach”, co na instrumentach wzorowanych na najlepszych zachowanych modelach historycznych. Zdarza się jednak, że ktoś posiada instrument historyczny doprowadzony do stanu używalności. Kontakt z taką lutnią zawsze jest wyjątkowym przeżyciem.

Michal Gondko 5

A na jakich instrumentach gra Pan?

Od wielu lat gram niemal wyłącznie na instrumentach lutników brytyjskich lub wykształconych w tradycji brytyjskiej. W swym rzemiośle mają oni, w mojej opinii, osiągnięcia szczytowe. Ostatnio grywam głównie na instrumentach Paula Thomsona, Michaela Lowe’a, Stephena Murphy’ego i Davida van Edwardsa.

Czy w przyszłości planuje Pan skoncentrować się na działalności solistycznej czy na zespole La Morra? Czy myśli Pan już o nagrywaniu kolejnych płyt, a jeśli tak, to co dokładnie chciałby Pan na nich zamieścić?

Nie rezygnuję z działalności zespołowej, ale chciałbym wydostać się z „szuflady”. Czuję się przede wszystkim lutnistą, a lutnia to zbyt różnorodny instrument, i o zbyt szerokim i ciekawym repertuarze, by z jakichkolwiek powodów zamykać się w klatce. Mam już taki charakter, że w sprawach muzycznych chodzę przede wszystkim własnymi ścieżkami. Polifonia przedbarokowa z pewnością pozostanie w centrum mojej uwagi, ale mam nadzieję, że zdołam kiedyś zrealizować pewne projekty, które wymagają instrumentów późniejszych. Piękno pracy nad muzyką minionych wieków polega m. in. na tym, że zawsze znajdzie się coś, czym można by się zająć. Obecnie wertuję repertuar solowy z antologii związanych z nadbałtyckimi centrami kulturowymi – Gdańskiem, Królewcem, Rostockiem i in. To potencjalnie świetny materiał na płytę. Poza tym na montaż czeka nagranie poświęcone Francesco Landiniemu. Materiał ten zarejestrowany został kilka lat temu przez La Morrę w bardzo kameralnym składzie: Vivabiancaluna Biffi, Corina Marti oraz ja.

Proszę jeszcze na koniec powiedzieć, jakie są Pana marzenia. Te muzyczne oczywiście.

Są muzycy, których chciałbym poznać zanim będzie za późno, by móc osobiście podziękować im za lata inspiracji. Ale to najważniejsze marzenie – móc realizować się jako muzyk – spełnia się już od trzech dekad!

Wywiad ukazał się pierwotnie w tłumaczeniu na francuski i angielski na portalu ResMusica:

http://www.resmusica.com/2017/07/10/le-fascinant-michal-gondko-luthiste-accompli/


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART