opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




15 listopad 2018       


Wydarzenia

  • Pierscien we Wroclawiu 345-285.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-258.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-325.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-275.jpg
  • La Fenice 612-91.jpg
  • Papiez 131-123.jpg
  • Papiez 131-89.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 347-39.jpg
  • Turandot 674-109.jpg
  • Mozart w WOK 329-282.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-61.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-62.jpg
  • Pierscien w Warszawie 916-141.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-74.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-42.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 454-239.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-126.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-313.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-281.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-441.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

35 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Artysta doskonały. Rozmowa Macieja Chiżyńskiego z Michałem Gondko

Jak przeprowadza się kwerendy źródeł w XXI wieku? Czy wędruje się od biblioteki do biblioteki, czy też siedzi się w domu przy komputerze?

Internet niezmiernie ułatwił to zadanie. Coraz więcej bibliotek digitalizuje i udostępnia zbiory w sieci. W Bazylei mamy dodatkowo trzy znakomite biblioteki, które od dziesięcioleci gromadzą literaturę, pomoce naukowe oraz fotografie źródeł muzyki dawnej. Tak więc znakomitą większość tej pracy jestem w stanie wykonać nie wyjeżdżając z miasta, a czasami nawet nie wychodząc z domu. W trudnych przypadkach rozpytuję w gronie zaprzyjaźnionych muzykologów. Bardzo rzadko się zdarza, że „odwiedzamy” źródło w miejscu jego przechowywania. Ostatnim razem zdarzyło się tak w trakcie przygotowań do nagrania kompletu dzieł świeckich Johannesa Ciconii (Ricercar, 2011). Udaliśmy się wówczas do Biblioteki Uniwersyteckiej w Padwie, by zapoznać się z tekstem ballaty Ligiadra donna, zachowanym bez warstwy muzycznej w pewnym mało znanym zbiorze poezji z początku XV wieku. Wersję tę, różniącą się w drobnych szczegółach od tej, która dostępna jest w przekazach muzycznych, scaliliśmy z muzyką Ciconii i okazało się, że znakomicie do siebie pasują oraz że w wykonaniu deklamacja zyskuje na wyrazistości.

Michal Gondko 4

Jakie miejsce zajmuje w Pańskiej działalności muzyka polska?

Trudno jest odpowiedzieć na to pytanie pokrótce. Z zespołem La Morra zajmuję się głównie artystyczną polifonią późnego średniowiecza i wczesnego renesansu, a jako solista – repertuarem na lutnię renesansową. W odniesieniu do twórczości takich kompozytorów, jak Machaut czy Landini łatwiej jest operować pojęciami „francuska” czy „włoska”. Przyjrzyjmy się jednak Wilhelmiemu: pochodził najwyraźniej z niemieckojęzycznej rodziny; wykształcenie uniwersyteckie uzyskał w jagiellońskim Krakowie; jego utwory rozsiane są niemal po całej Europie Środkowej (po której dużo podróżował), przede wszystkim jednak w źródłach czeskich, gdzie w repertuarze mieszczańskich bractw literackich funkcjonowały aż do połowy XVII wieku. Czy to czyni jego twórczość niemiecką, polską czy czeską? A może każdą po trochu? Dla porównania, twórczość Mikołaja Radomskiego nie pozostawia złudzeń co do swego rodowodu stylistycznego, który okazuje się… włoski i francuski. W interesie precyzji historycznej wolę więc używać określenia „muzyka Europy Środkowej” w odniesieniu do twórczości Wilhelmiego, Radomskiego i im współczesnych z tego samego kręgu kulturowego. I tym właśnie repertuarem żywo się interesujemy jako zespół. Jeśli zaś chodzi o mój repertuar solowy, jego istotną część stanowi renesansowa muzyka lutniowa o konotacjach polskich. Poświęciłem jej album Polonica (Ramée/Outhere, 2015).

Czy realizacja projektu Polonica wiąże się z tym, że muzyka lutniowa cieszyła się w renesansowej Polsce popularnością?

Tak, a również z faktem, że dziś jest prawie w ogóle nieznana. A przecież, gdyby zajrzeć do antologii muzyki lutniowej z przełomu XVI i XVII wieku, stanie się oczywiste, że utwory nagrane na płycie były niemal nieodłącznym elementem panoramy europejskiego repertuaru lutniowego.


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART