opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




16 czerwiec 2019       


Wydarzenia

  • Turandot 23-313.jpg
  • La Fenice 68-188.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-149.jpg
  • Turandot 246-345.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-44.jpg
  • Mozart w WOK 336-461.jpg
  • Papiez 131-123.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-157.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 347-313.jpg
  • La Fenice 68-303.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-219.jpg
  • Pierscien w Warszawie 916-81.jpg
  • Mozart w WOK 440-68.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-207.jpg
  • Papiez 131-80.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-8.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-107.jpg
  • La Fenice 612-3.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-62.jpg
  • Mozart w WOK 336-65.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

65 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Artysta doskonały. Rozmowa Macieja Chiżyńskiego z Michałem Gondko

Jaką rolę odegrała Schola Cantorum Basiliensis w Pańskiej karierze? Czy właśnie podczas studiów w SCB zrodził się projekt założenia zespołu La Morra?

Tak. Inicjatywa wyszła ode mnie, ale zrodziła się na kanwie intensywnej pracy z koleżankami i kolegami ze studiów, zwłaszcza z Coriną Marti. W podobny zresztą sposób powstawały – i nadal powstają – inne „bazylejskie” zespoły muzyki dawnej (jeden z najbardziej znanych, Sequentia, obchodził niedawno 40-lecie działalności). Wsparciu SCB – finansowemu i organizacyjnemu – zawdzięczamy powstanie naszej pierwszej płyty (Le Jardin de Plaisance, Raumklang, 2003), od której tak naprawdę rozpoczęła się międzynarodowa kariera zespołu. Również nasza najnowsza płyta, Petrus Wilhelmi de Grudencz (Glossa, 2016), powstała we współpracy ze Scholą. Tak więc mogę powiedzieć, że SCB odegrała w mojej karierze rolę kluczową, zwłaszcza w fazie początkowej.

Michal Gondko 3

Proszę więcej powiedzieć o najnowszym projekcie płytowym. Czym kierował się Pan w doborze repertuaru?

Osobę poety łacińskiego i kompozytora, który sygnował swoje utwory akrostychem Petrus (a raz pełnym nazwiskiem: Petrus Wilhelmi de Grudencz), rozpoznano dopiero jakieś 40 lat temu. Jego twórczości poświęcano już płyty monograficzne. My obraliśmy ją za punkt wyjścia do naszkicowania portretu kultury muzycznej, którą uprawiano w Europie Środkowej w czasach, gdy na południu i zachodzie powstawały najważniejsze dzieła Du Faya i Binchois. Kultura ta jest raczej zachowawcza, uważana za peryferyjną. Ale nie brak jej atrakcyjności i szkoda byłoby, gdyby jej znajomość pozostała jedynie domeną kręgów naukowych. W trakcie kwerendy źródeł i publikacji muzykologicznych wypłynęły m. in. zupełnie nieznane utwory, które szersza publiczność pozna dopiero z płyty. Postrzegając muzykę minionych wieków jedynie przez pryzmat przełomowych osiągnięć i kanonu kompozytorów można przeoczyć wiele wartościowej twórczości potraktowanej przez historię mniej przychylnie. Warto czasem zadać sobie pytanie: co jeszcze działo się w danym czasie, np. z dala od wiodących nurtów? Poszukiwanie odpowiedzi jest pracochłonne, wymaga znajomości historii muzyki, orientacji w zasobie źródeł i aktualnego stanu wiedzy na dany temat, lecz potrafi przynieść zaskakujące rezultaty.


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART