Przegląd nowości

Artystyczny testament Jiříego Bělohlávka

Opublikowano: wtorek, 27, czerwiec 2017 12:34

Jiříego Bělohlávka, który odszedł do domu Pana 31 maja br., zapamiętamy jako najwybitniejszego czeskiego dyrygenta ostatnich lat. W nasze ręce trafia właśnie jego najnowsza, pożegnalna płyta, a w zasadzie dwupłytowy album nagrany dla wytwórni Decca, na którym znajdziemy Stabat Mater Antonína Dvořáka.

CD Stabat Mater

Artysta prowadzi Orkiestrę Filharmonii Czeskiej oraz Praski Chór Filharmoniczny. Towarzyszą mu soliści: Eri Nakamura (sopran), Elisabeth Kulman (mezzosopran), Michael Spyres (tenor) i Jongmin Park (bas).


To trzecie, a zarazem najlepsze nagranie tego dzieła w karierze Bělohlávka. Wydaje się, że na artystyczną koncepcję interpretacji utworu wpływ miała jego ciężka choroba; historia Matki opłakującej śmierć Chrystusa – piękny, imponujący monumentalizmem dźwiękowy fresk – przepojona jest trudnym do zdefiniowania tragizmem i ujmuje głębią, prostotą, ale też siłą ekspresji i potęgą brzmienia. Już w trakcie pierwszego przesłuchiwania płyty stało się jasnym, że to najdoskonalsze (pod każdym względem, również od strony dźwiękowej) współczesne wykonanie Stabat Mater oraz że wydana w zeszłym roku interpretacja Marissa Jansonsa pójdzie w odstawkę.

Na szczególną uwagę zasługuje chór, którego brzmienie urzeka czystością intonacji, klarownością, feerią barw, zróżnicowaniem artykulacji oraz bogactwem niuansów dynamicznych. Nie sposób nie wspomnieć też o nienagannych solistach, których operowe, silne głosy kontrastują z prostotą i delikatnością prowadzenia partii chóralnych.

Nagranie zrealizowano w praskim audytorium muzycznym Rudolfinum w marcu 2016 r. Album jest pozycją obowiązkową dla wszystkich melomanów.

                                                                           Maciej Chiżyński