opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




23 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • Jubileusz Paprockiego 690-25.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-348.jpg
  • Manru 669-236.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-305.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-100.jpg
  • Mozart w WOK 329-113.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-153.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-62.jpg
  • Papiez 131-192.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-113.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-234.jpg
  • La Fenice 68-88.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-288.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-19.jpg
  • Mozart w WOK 336-273.jpg
  • Papiez 131-48.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-38.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 85-425.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-167.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-69.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

42 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Oblicza węgierskiej nowoczesności i ponowoczesności

Odznacza się ona znaczną drapieżnością brzmieniową i rytmiczną, jeszcze dzisiaj wywierającą znaczne wrażenie. W partii pierwszego fortepianu pojawiają się śmiałe rubata, a w drugiej części glissanda. Zresztą niepokojąca, a zarazem wyszukana aura wolnych części była cechą wyróżniającą tego rodzaju ogniwa w twórczości Bartóka – wystarczy  wspomnieć Adagio z Muzyki na instrumenty strunowe, perkusję i czelestę, które posłużyło za tło dźwiękowe obsesyjnych jazd kamery długimi korytarzami hotelu w Lśnieniu Stanleya Kubricka.

Out at S.E.A 123   Someone Eats All 3

 W grze pianistów: obok Zoltána Fejérvári wystąpił József Balog, zabrakło mi cech perkusyjnych, zwłaszcza w skrajnych ogniwach pożądany jest przebity i płytki zarazem dźwięk, nieosadzony w instrumencie. Nie dostawało mi też precyzji rytmicznej, odnalezionej dopiero w finale, w którym jednak raziło z kolei dynamicznie przesadne brzmienie ksylofonu. Kryterium współczesności, jak sama nazwa wskazuje, odnosi się do chwili bieżącej, a więc obejmować może twórczość właśnie powstającą, ergo dwudziestopierwszowieczną, choć jej autorzy najczęściej urodzili się jeszcze w poprzednim stuleciu. Utwory przedstawione w drugiej części określić można mianem muzyki maski, albowiem wszyscy ich kompozytorzy do pewnego stopnia ukryli się za dokonaniami twórców z przeszłości i częściowo związaną z tym stylizacją. Péter Eötvös w triu na altówkę, klarnet i fortepian pod tytułem da capo odwołuje się do pozostawionych przez Mozarta szkiców, które wykorzystuje jako materiał wyjściowy dla swej kompozycji, zagęszczając stopniowo jej fakturę i puentując cały przebieg muzyczny uderzeniem w wielki bęben. György Kurtág, obok Antona Weberna i Galiny Ustwolskiej mistrz muzycznej aforystyki, niezbyt dobrze odnajduje się w większej formie jaką reprezentuje Hommage a R. Sch. czyli w hołdzie, jak można się domyślać po inicjałach Robertowi Schumannowi, choć więcej stycznych odnaleźć można tu z przywołanym, trzecim przedstawicielem drugiej szkoły wiedeńskiej, a to ze względu na wykorzystanie techniki serialnej. Jest to właściwie kompozycja orkiestrowa z koncertującą partią cymbałów w wykonaniu Miklósa Lukácsa. Z kolei za rodzaj hommage jemu złożonemu z okazji dziewięćdziesięciolecia urodzin uznać można Promenadę László Vidovszkyego, w którym odnajdujemy zarówno bezpośrednie cytaty jak i nawiązania jedynie do jego stylu. Wszystkie te kompozycje charakteryzuje ponadto właściwe dla ponowoczesności kolażowe zestawianie odniesień do różnych kręgów i źródeł inspiracji. Dwa ostatnie utwory przeznaczone były na orkiestrę kameralną. Usłyszeliśmy je w wykonaniu zespołu Új Magyar Zenei Egyesület czyli Stowarzyszenia Nowej Muzyki Węgierskiej, swą nazwą nawiązującego do organizacji popierającej rodzimą twórczość muzyczną na początku XX wieku. Poprowadził go Zoltán Rácz, w sonacie Bartóka grający na perkusji wraz z Aurélem Holló. Charakterystyczne dla ponowoczesności łączenie różnych źródeł inspiracji. W drugim dniu festiwalu przedstawiono operę Out at S.E.A 123 – Someone Eats All według jednoaktówki Sławomira Mrożka Na pełnym morzu. Rzecz powstała z inicjatywy Pétera Eötvösa, który zaproponował młodym kompozytorom z całego świata napisanie utworu z zakresu muzyki scenicznej.


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART