Przegląd nowości

Monteverdi i „inne nieszpory”

Opublikowano: środa, 14, czerwiec 2017 12:43

Tak właśnie brzmi (a właściwie, w oryginale, The Other Vespers) tytuł krążka wydanego przez wytwórnię Decca w 450. rocznicę urodzin Claudia Monteverdiego, zawierającego w głównej mierze utwory opublikowane pod koniec życia kompozytora – Dixit Dominus SV264, Confitebor tibi, Domine SV266 czy Beatus Vir SV268 – ale też wydane w 1624 r. Salve, o Regina SV326.

CD Montewerdi

Poza tym znajdziemy tu dzieła innych twórców epoki, takich jak Lodovico Viadana, Giovanni Pierluigi da Palestrina, Ignazio Donati, Dario Castello, Girolamo Frescobaldi, Giovanni Gabrieli oraz Francesco Usper.


Trudno by o tej płycie mówić w kontekście liturgii godzin rozumianej przez pryzmat tradycji Kościoła rzymskokatolickiego. Podobnie jak w przypadku Vespro della Beata Vergine Monteverdiego, jej program jest raczej zbiorem różnorodnych, zgrabnie do siebie dopasowanych elementów tworzących całość zarówno w sferze brzmieniowej, jak i dramaturgicznej. Mamy tu do czynienia, ni mniej, ni więcej, z koncertem muzyki (nie tylko sakralnej!) z pogranicza renesansu i baroku; stile antico (polichóralność) przeplata się ze stile moderno (większa swoboda w kształtowaniu ekspresji oraz niebanalna i intensywna w wyrazie wirtuozeria), a utwory wokalne uzupełniane są czysto instrumentalnymi „przerywnikami”, na przykład Sonatą d-moll na skrzypce i basso continuo Castella oraz wykonywaną na organach Toccatą terza Frescobaldiego w wersji z 1637 r.

Punktem kulminacyjnym programu wydaje się trzychórowy Magnificat na czternaście głosów Giovanniego Gabrielego (czwarta ścieżka od końca) – piękny dźwiękowy fresk, w którym polichóralny dialog urzeka feerią barw i odcieni, a technika imitacji przekłada się na efekt echa. Przestrzeń w nagraniu (standardowe stereo, nie dźwięk wielokanałowy) niestety nie do końca daje wyobrażenie o tym, jak dzieło mogłoby brzmieć w naturalnym „środowisku”, czyli w bazylice św. Marka w Wenecji, z myślą o której zostało napisane, a szkoda, bo przecież walory akustyczne tejże bazyliki stanowią w pewnym sensie intergralną część jego struktury muzycznej.

W projekcie udział wzięły następujące zespoły: I Fagiolini, English Cornett & Sackbut Ensemble oraz The 24, które poprowadził Robert Hollingworth. Sesje nagraniowe odbyły się w dniach 1-3 listopada 2016 r. w kościele pw. św. Jerzego w Chesterton, Cambridge w Wielkiej Brytanii. Płytę polecam miłośnikom muzyki dawnej.

                                                                              Maciej Chiżyński