opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




19 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • Jubileusz,TW Lodz 713-108.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-82.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-74.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-43.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-17.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-174.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-305.jpg
  • Turandot 674-109.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-288.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-9.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-126.jpg
  • Turandot 23-97.jpg
  • Pierscien w Warszawie 917-481.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-237.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 347-313.jpg
  • Mozart w WOK 336-65.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-285.jpg
  • Mozart w WOK 329-185.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-137.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-25.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

78 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Festiwal muzyki komnatowej w Łańcucie z klasykami wiedeńskimi w roli głównej

Sięgnęła ponadto po temat słynnej kołysanki Summertime z opery George’a Gershwina Porgy i Bess. Atoli, w dziedzinie tej nie ma sobie równych Waldemar Malicki, który w ostatniej chwili zastąpił Janusza Olejniczaka w Błękitnej rapsodii tegoż kompozytora, uzupełniając swój występ skrzącymi się humorem i wirtuozerią improwizacjami, stanowiącymi istny pochód klasycznych tematów, przyglądających się” sobie samym w zwierciadle ragtime'owych stylizacji.  Pewien eklektyzm programowy i koncerty plenerowe to spadek po czasach kierowania festiwalem przez Bogusława Kaczyńskiego. Do nich należał nawiązujący do niegdysiejszych widowisk światło i dźwięk wieczór arii operowych i operetkowych, mający za naturalną dekorację barokową fasadę łańcuckiego pałacu. W arii „z wachlarzem” z Traviaty Giuseppe Verdiego w interpretacji Joanny Woś można było podziwiać jej niezrównane, pełne ekspresji pianissima. Artystka udoskonaliła ponadto technikę koloraturową, dzięki której wirtuozowskie ozdobniki nabrały pożądanej wyrazistości. Niestety, pewnym cieniem na wrażeniu całości położyły się problemy natury emisyjnej w cabaletcie – czyżby był to wpływ ciągnącego z parku wieczornego chłodu? W dalszej części występu te uchybienia ustąpiły, tak że nic już nie zakłócało arii Lizy z Paganiniego Franza Lehára czy duetu Mimi i Rudolfa z pucciniowskiej Cyganerii.

Lancut 2017 11

Może sopran Małgorzaty Dondalskiej nie należy do najpiękniejszych pod względem swego naturalnego tembru, ale śpiewaczka potrafi umiejętnie operować nim w celu uzyskania należytego efektu wyrazowego. Prawdziwa biegłość w zakresie wokaliz pozwoliła jej wykonać popisowe arie: walc Julii z Romea i Julii Gounoda oraz Olimpii z Opowieści Hoffmanna bez uciekania się do markowania czy maskowania ornamentów, a więc w taki sposób jaki rzadko już słyszy się na największych nawet scenach muzycznych. Ponadto drugiej arii przydała środkami wokalnymi znacznej dozy humoru, a także znakomicie zestroiła się głosowo z ciemniejszej barwy mezzosopranem Moniki Ledzion-Porczyńskiej w duecie „kwiatowym” z Lakmé Leo Delibes'a. Ta ostatnia ze swej znacznie pogłębiła interpretacyjnie Habanerę tytułowej Carmen z opery Bizeta. Korzystając z obecności tenora Pawła Skałuby nie trzeba było uciekać się we wspomnianej arii „z wachlarzem” do wiolonczelowego zastępstwa w replikach Alfreda, lecz mogły one zabrzmieć w wersji oryginalnej. Artysta, poza tym, pewnym głosem o metalicznym zabarwieniu zaśpiewał popularne E lucevan le stelle, arię Cavaradossiego z Toski Pucciniego, a także Szumią jodły na gór szczycie z moniuszkowskiej Halki. Występując w pierwszej części w tradycyjnym fraku, a w drugiej w garniturze i koszuli ze stójkami dowiódł, że obecnie nie tylko panie, jak Monika Ledzion-Porczyńska, dbają o strój, lecz także panowie, zmieniając go w trakcie wieczoru. Ten kwintet wokalny dopełnił Andrzej Dobber swoim dramatycznym barytonem w kupletach Toreadora z Carmen, arii Germonta z Traviaty oraz polonezem Miecznika Kto z mych dziewek serce której ze Strasznego dworu, dając dowód, że w rozwoju kariery przyszedł może już najwyższy czas, by sięgnąć do ról kontuszowych. Znaczną sprawnością odznaczała się również reżyseria koncertu, polegająca na płynności w przechodzeniu pomiędzy poszczególnymi numerami, bez zaznaczania każdego wejścia czy zejścia ze sceny za sprawą oklasków, dzięki czemu zyskał on na spójności.

                                                                               Lesław Czapliński


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART