opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




25 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • Jubileusz,Opera Nova 670-102.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-244.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-441.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-318.jpg
  • La Fenice 612-28.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-38.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 85-4147.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-313.jpg
  • Turandot 674-67a.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-157.jpg
  • Papiez 131-178.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-56.jpg
  • Mozart w WOK 93-28.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 347-313.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-242.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-74.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-25.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-107.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-108.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-55.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

64 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Wizyta w Teatro de la Zarzuela w Madrycie

Wolne nauczanie opowiada historię Don Saturnino, ojca Pury, młodej dziewczyny wykształconej we francuskiej szkole katolickiej, oraz Federica, przyszłego męża tej ostatniej, który pragnie ją zapisać do bardziej liberalnej szkoły, aby nauczyła się tam obowiązujących we współczesnym społeczeństwie reguł savoir-vivre’u. W podobnie frywolnym tonie utrzymana jest rozgrywająca się w Madrycie (w roku 1905) akcja Białego kociaczka. Szykujący się do ślubu ze swoją kuzynką – bogatą kobietą, której nie kocha – Manolo świętuje swoje ostatnie chwile w kawalerskim stanie. Gwiazdą wieczoru jest popularna śpiewaczka nazywana „białym kociaczkiem”, która zawarła potajemny układ z ojcem narzeczonego, niejakim Rosario, aby udzielić młodemu człowiekowi lekcji dobrego sprawowania. Obie pozycje zostały przez reżysera spektaklu Enrique’a Viana (dyrektora rzeczonego teatru) połączone w taki sposób, aby utworzyć z nich jedną ciągłą strukturę narracyjną.

Zarzuela,Madryd 6

Viana postanowił też dokonać daleko posuniętej adaptacji tekstów mówionych, uznając z jednej strony, że zawarte w oryginale sytuacje komiczne mogą być już dla współczesnej publiczności zupełnie niezrozumiałe, z drugiej zaś, że niektóre fragmenty przybierają już dzisiaj wymowę seksistowską i że w związku z tym należy je zmodyfikować. Można oczywiście dyskutować nad zasadnością takich argumentów w kontekście pozycji o zdecydowanie komicznym charakterze. Przyznać natomiast trzeba, że reżyserowi udało się zbudować niebywale dynamiczne, wręcz żywiołowe, barwne i tryskające humorem przedstawienie, utrzymujące uwagę zachwyconych widzów w stałym napięciu. Jego dodatkowym atutem jest oryginalny pomysł na całkowitą zmianę konfiguracji widowni. Otóż na parterze wymontowano sześćset krzeseł i tam właśnie zorganizowano wielką scenę, którą otaczają rozmieszczeni na balkonach oraz w miejscu głównej sceny widzowie. Skutek tego zabiegu – oprócz rozciągnięcia akcji na zdecydowanie większą przestrzeń – jest taki, że publiczność jest niemalże naturalnie wciągnięta w rozgrywające się pośrodku zdarzenia aktorskie i spontanicznie reaguje na często zwracających się do niej wykonawców. Wśród nich znajdują się takie gwiazdy jak mezzosopranistki Cristina Faus (Cristina, Rosario), Maria José Suárez, Isabel González i Ana Santamarina, sopranistki Carmen Gaviria i Carolina Masetti, piosenkarz Roko, tenor Angel Ruiz (Mąż, Don Servando), baryton Axier Sánchez (Manolo) czy tacy znani aktorzy jak Gurutze Beitia, José Luis Martinez i Iñaki Maruri. Ponadto dołączył do nich złożony z dwudziestu tancerzy zespół baletowy, który brawurowo realizuje liczne układy choreograficzne (autorstwa Nurii Castejón) o komicznym i wręcz szalonym charakterze. Podziw wzbudzają cieszące oczy niezwykłym bogactwem i wielokrotnie w trakcie całego wieczoru zmieniane stroje, skrojone przez Pepe Corzo. Inwencji nie brakuje też ruchomej i wyjątkowo funkcjonalnej scenografii (Daniel Bianco), której wiele elementów ulega zręcznym i służącym nieustannemu ożywianiu akcji przekształceniom. Fantastycznej plastyczności i atrakcyjności przedstawienia idealnie służy czarująco prowadzona przez Alberta Faurę reżyseria świateł. A zjawiskowa gra madryckiej orkiestry, na której czele stoi wyspecjalizowany w stylistyce muzycznej zarzueli Manuel Coves nie pozostawia nikogo obojętnym i sprawia, iż nogi same ruszają do tańca w hiszpańskich, rozgrzanych do czerwoności rytmach. Doprawdy był to niezapomniany wieczór w doborowym towarzystwie ze świata zarzueli.

                                                                                     Leszek Bernat


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART