GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościOpowieść z łabędziami
Strona 2 z 4
W drugim akcie historyczna narracja libretta Pawła Chynowskiego zostaje przerwana, przenosimy się do świata marzeń i snów, nad jezioro, po którym pływają stada łabędzi i tutaj wszystko odbywa się zgodnie z kanonem uświęconego tradycją baletu klasycznego.
Tancerze wykonują od dawna ustalone numery solowe, pas-de-deux i najsłynniejszy numer Czajkowskiego pas-de-quatre – sceny zespołu żeńskiego i solistów są oddzielone krótkimi przerwami na ustawienie artystów w określonym porządku i w nie zmienianym od ponad 100 lat układzie choreograficznym. Można się domyślić, że dziewczęta, którymi interesował się młody Niki występują tutaj pod postaciami łabędzi, białego i czarnego.
Wreszcie w trzecim akcie historia znów wraca na dwór carski, widzimy śmierć ojca Nikiego i wszystko kończy scena koronacji. Pomysł na balet z udziałem carskiej rodziny wymagał pewnych przeróbek w muzyce. W drukowanym programie zaznaczono dokładnie wszystkie zmiany. Np. w Prologu (1884) zatytułowanym Zauroczenie pojawia się emitowana z nagrania nieznanego autorstwa improwizacja fortepianowa na temat czołowego motywu melodycznego Moderato. Powiększono też zawartość kilku innych scen posługując się różnymi utworami Czajkowskiego, m.in. marszami, jest też Elegia, Modlitwa poranna – fragment Albumu dla dzieci. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |