opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




23 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • Manru 669-236.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-296.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-96.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-194.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-126.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-100.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-55.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 347-4367.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-42.jpg
  • Mozart w WOK 329-113.jpg
  • La Fenice 68-303.jpg
  • Mozart w WOK 336-202.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 85-4152.jpg
  • Papiez 131-48.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-62.jpg
  • La Fenice 68-88.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-220.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-262.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-242.jpg
  • La Fenice 612-29.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

51 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

„Anna Bolena” Donizettiego w Opéra d’Avignon

Niemałym wyzwaniem jest też praca nad warstwą inscenizacyjną rzeczonej pozycji, czego z imponującym talentem podjęła się teraz w Operze w Awinionie niemiecka reżyserka Marie-Louise Bischofberger, była asystentka zmarłego przed dwoma laty szwajcarskiego artysty Luca Bondy’ego. Opera Donizettiego koncentruje się na ostatnich chwilach życia Anny Boleny: jej walce o pozostanie przy władzy, na zastawionej przez króla na żonę pułapce, na spotkaniu Anny z Percym – jej pierwszą miłością – oraz na jej relacjach z Giovanną, konkurentką i zarazem przyjaciółką. Otóż Marie-Louise Bischofberger ogniskuje swoją wizję inscenizacyjną przede wszystkim na losach tych dwóch kobiet, które emocjonalnie istnieją właśnie w pełnej zależności od siebie nawzajem. Anna Bolena cierpi z powodu wyrzutów sumienia, wynikających z faktu, że dała się oczarować mirażowi władzy i że dla tronu zdradziła miłość do Percy’ego, zaś zakochana w królu Henryku Giovanna Seymour zadręcza się szczerym współczuciem dla królowej.

Anna Bolena,Awinion 3

Przeznaczenie pierwszej z nich decyduje o losach drugiej, albowiem obie pożądają władzy i zarazem stają się jej nieszczęśliwymi ofiarami. Konfrontacja, bliski związek i wreszcie rozstanie się tych dwóch bohaterek doprowadza w akcie drugim do najbardziej nasyconej emocjami sceny w całej operze. Reżyserka pokazuje ją w taki sposób, iż można odnieść wrażenie, że obie kobiety zaczynają się wzajemnie darzyć mocnym uczuciem. Ta ponura historia, nasycona miłosnymi pasjami, wybuchami zazdrości i złudzeniami, które znajdują swoje wyciszenie dopiero w tragicznej i okrutnej śmierci, rozgrywana jest na prawie pustej scenie. Przejmującą atmosferę wzmacnia jeszcze dodatkowo pogrążone w tajemniczej grze świateł (Bertrand Coudrec) tło, na którym w pewnym momencie ukazują się wzbudzające niepokój ptaki. Głównym elementem scenografii Ericha Wondera jest symbolizujący śmiertelną żądzę władzy tron, który na oczach widzów przekształca się w królewskie łoże lub w prowadzące do miejsca kaźni schody. W tej niemalże abstrakcyjnej przestrzeni jedynie atrakcyjne i bogato ozdobione stroje autorstwa Kaspara Glarnera nawiązują do czasów, w których rozgrywa się akcja. Uznanie wzbudza też precyzyjnie prowadzona gra sceniczna, „punktowana” w najtragiczniejszych momentach życia Anny pojawianiem się małej dziewczynki – dziecka Anny i Henryka, przyszłej królowej Elżbiety I. Debiutująca w roli tytułowej sopranistka Irina Lungu – doceniona już w wielu teatrach świata – dokonuje w Awinionie godnego uznania wyczynu, zarówno na planie wokalnym, jak i teatralnym.


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART