opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




16 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • Pierscien we Wroclawiu 665-43.jpg
  • Pierscien w Warszawie 910-4630.jpg
  • Pierscien w Warszawie 916-110.jpg
  • Manru 669-236.jpg
  • Mozart w WOK 329-310.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-96.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-311.jpg
  • Turandot 246-345.jpg
  • Manru 669-222.jpg
  • Mozart w WOK 336-273.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-207.jpg
  • La Fenice 612-29.jpg
  • Turandot 952-426.jpg
  • Mozart w WOK 325-145a.jpg
  • Mozart w WOK 329-153.jpg
  • Mozart w WOK 336-456.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-36.jpg
  • Mozart w WOK 336-202.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 347-4184.jpg
  • Turandot 23-313.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

35 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Wieści z Władysławowa Słowińskiego

We wszystkich tych utworach dawało znać o sobie doskonałe opanowanie technik kompozytorskich, umiejętność łączenia stylów i mistrzostwo stylizacji. Widoczne to było np. w Suicie, gdzie pojawił się też polski taniec Polonez, ale znalazł się także Gigue, Gawot i Lament. Bohaterami koncertu byli jego wykonawcy, wspaniały Kwartet Wilanów, świetna flecistka Elżbieta Gajewska, renomowana sopranistka Anna Mikołajczyk i klawesynistka Olga Paciej. Ta ostatnia po zakończeniu swojego utworu siadła wśród publiczności i nie zważając na pozostałych muzyków ani na słuchaczy prowadziła ożywioną rozmowę ze swoim partnerem.

Gwoździem programu okazały się być  jednak 1,5 minutowe dedykacje muzyczne 20 przyjaciół p. Władysława, które wykonano po przerwie. Warto odnieść się do tych kompozytorskich miniatur, które poza okolicznościowymi życzeniami niosły też pewien ładunek emocji estetycznych i były jakby „dżinglami”  samych twórców. Zbigniew Bagiński rozpoczął swe asemantyczne życzenia Andantem na flet i kwartet, który kojarzył się z lekka z Debussym. Sławomir Czarnecki zaproponował Wariacje WS, na sopran i instrumenty – coś jak Lot trzmiela, ale z zupełnie niezrozumiałym tekstem. Krzesimir Dębski zaskoczył wszystkich Słowińskimi śpiewami z Władysławowa, gdzie przewijał się motyw „Sto lat”, a zakończył się osobistym tanecznym udziałem twórcy tego odcinka i elementami perkusyjnymi mając za błonę bębna własne policzki. Andrzej Dutkiewicz zaproponował całkiem asemantyczną, ale nieco przegadaną Miniaturę na flet solo z pasażami, trylami i gamami, Alicja Gronau napisała postSzymanowską Dedykację, w której śpiewaczka sławiła zbawcze działanie muzyki. Anna Ignatowicz-Glińska wykorzystała wszystkich wykonawców w postbarokowej, absurdalnej arii, z elementami mówionymi, Iwona Kisiel zaproponowała rytmiczną i zgrabnie pomyślaną poleczkę pizzicato, o nazwie Scherzo, Benedykt Konowalski bardzo oficjalnie kazał wyśpiewywać „Władku Drogi, Władysławie, Przyjacielu”, a zakończył ognistym HEJ! Jerzy Kornowicz skomponował Wersety Władysławowe, które jednak były tylko wokalizą otoczoną improwizacyjnymi ornamentami w typie freejazzu. Zygmunt Krauze w króciutkim Pytaniu do Władysława Słowińskiego posłużył się wierszem Norwida o tym, co pozostanie na dnie popiołu, Maciej Małecki dał upust swemu przywiązaniu komponując miniaturę Niech mu gwiazda pomyślności na kwartet z cytatami ze Sto lat, ale w rytmie krakowiaka. Tomasz Opałka dał sonorystyczną, miejscami szmerową Dedykację na sopran i resztę instrumentów z charakterystycznym dla siebie kodem rytmicznym; kodem (ale z Alfabetu Morse’a) posłużył się również Zbigniew Penherski w swojej Dedykacji zakończonej piskiem fletu piccolo. Dariusz Przybylski w miniaturze na klawesyn solo Dla Władka pokazał kilka rozłożonych akordów, Edward Sielicki skomponował, a może zacytował regularnego Mazurka na flet i kwartet, Jarosław Siwiński w utworze Bene benissimo zbliżył się do popularnej orkiestry tanecznej Mantovaniego. Adam Sławiński zaproponował Wiwat w rytmie stylizowanym na poloneza, Ignacy Zalewski w swym Epigramacie z podziękowaniem pokazał smyczkową pogoń dźwiękową i liczne glissanda, Maciej Zieliński w Dziękuję na sopran i instrumenty dał przykład entuzjastycznego fragmentu operowego w stylu Brittena. Wreszcie podsumował tę litanię dedykacji Krzysztof Baculewski swym Słowinszowaniem na flet i zespół, gdzie silnie akcentowana tercja w dół dawała pretekst, by po zakończeniu  wszyscy powstali i gremialnie, choć niestety nieczysto, zaintonowali nieśmiertelne „STO LAT”.

                                                                            Joanna Tumiłowicz


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART