opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




25 czerwiec 2017       


Wydarzenia

  •  JKM Elzbieta II 627-61.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-62.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-281.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-262.jpg
  • Manru 669-222.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-167.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-116.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-113.jpg
  • Mozart w WOK 329-113.jpg
  • Mozart w WOK 336-437.jpg
  • Pierscien w Warszawie 917-4366.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-137.jpg
  • La Fenice 68-188.jpg
  • Mozart w WOK 336-67.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-224.jpg
  • Papiez 131-164.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-207.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-78.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-17.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-154.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

129 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

„Dydona i Eneasz” Purcella w Opéra Royal de Wallonie w Liège

Dodatkowy atut stanowi w tym przypadku i to, że wspomniana para artystów ma w swoim dorobku bogate doświadczenia z różnymi formami sztuki (występy ze słynnym mimem Marcel Marceau, u którego praktykowali, studia teatralne, udział w przedstawieniach akrobatycznych i marionetkowych, pokazach klownów etc.) i to się w omawianej realizacji czuje. Celnie wykorzystując dość ograniczone środki teatralne reżyserzy potrafią subtelnie pokazać tragizm miłości tytułowych bohaterów, a zarazem uwydatnić niepokojące szaleństwo występujących przeciwko temu uczuciu złych duchów. Podziw wzbudza zdolność realizatorów do sprawnego i niezwykle sugestywnego różnicowania atmosfer, klimatów i nastrojów, od radości szykujących się do podróży marynarzy, poprzez zjadliwy humor złośliwej Czarownicy, aż do przejmującej melancholii licznych interwencji odgrywającego w tym dziele bardzo ważną rolę chóru.

Dydona i Eneasz,Liege 4

Uczestniczy on bowiem w intrydze, ucieleśniając najpierw dwór Dydony, następnie złe duchy, a pod koniec – marynarzy. Ponadto komentuje akcję i przekazuje wynikający z niej morał. Według Cécile Roussat i Juliena Lubeka postacie opery Purcella symbolizują potężne żywioły ludzkiej natury, uwydatniając zarazem to, co w człowieku jest najbardziej czyste i wysublimowane. Dlatego omawiana inscenizacja nie wysuwa na pierwszy plan psychologicznych relacji pomiędzy protagonistami, lecz, odczytując operę pod kątem afektów, kładzie nacisk właśnie na symboliczny wymiar naturalnych i boskich elementów, które otaczają parę mitologicznych bohaterów. W rezultacie otrzymujemy fascynująco feeryczne, urzekająco plastyczne i zarazem poetyckie widowisko, w którym magiczną funkcję pełni też przemyślnie wykorzystana machineria teatralna, przygotowana zresztą specjalnie na tę okazję według dawnych reguł rzemieślniczych. Odzwierciedleniem duszy protagonistów staje się stale tutaj obecny motyw morza. To ono doprowadza Eneasza do Dydony powodując na początku opery rozbicie jego statku u brzegów Kartaginy, to również ono zabiera w finale Eneasza i jego marynarzy w daleką podróż, co ostatecznie skutkuje śmiercią Dydony. Morska powierzchnia jest sugestywnie ilustrowana falującymi płachtami materiału, tak zręcznie wprawianymi w ruch za pomocą ukrytych za kulisami dmuchaw, że chętnie ulegamy złudzeniu i niemalże dziecięcemu zachwytowi. Morze bywa groźnie wzburzone za sprawą działań króla wiatrów Eola lub wyciszane przez Neptuna.


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART