opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




18 listopad 2017       


Wydarzenia

  • Pierscien we Wroclawiu 638-228.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-237.jpg
  • Pierscien w Warszawie 810-4338.jpg
  • La Fenice 68-303.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-78.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-158.jpg
  • Manru 669-136.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-8.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 347-4367.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-38.jpg
  • Mozart w WOK 329-113.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-94.jpg
  • Mozart w WOK 336-365.jpg
  • Mozart w WOK 336-202.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-441.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-281.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-244.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-17.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-154.jpg
  • Mozart w WOK 329-185.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

358 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

„Dydona i Eneasz” Purcella w Opéra Royal de Wallonie w Liège

Do tej pory uważano, że Purcell skomponował swoje dzieło jesienią 1689 roku na cześć nowego suwerena Karola III i że zostało ono wystawione w formie spektaklu szkolnego przez choreografa Josasa Priesta prowadzącego pensjonat dla panien pochodzących z arystokratycznych rodów. Najnowsze badania wykazały jednak, że wystawiono je już w okresie pomiędzy 1682 i 1684 rokiem w Whitehall, na dworze króla Karola II lub w apartamentach królewskiej rezydencji Windsor. Za taką tezą przemawiają trudne do podważenia argumenty. Po pierwsze widniejące na partyturze wskazówki sceniczne precyzują, że dzieło było przeznaczone dla profesjonalnego teatru. Ponadto język muzyczny Dydony i Eneasza jest podobny do języka cechującego inne kompozycje angielskiego twórcy, powstałe na początku lat 1680, a w dodatku wiadomo, że rozkład zajęć Purcella wykluczał możliwość jego uczestnictwa w próbach we wspomnianym roku 1689. Wreszcie badacze wysuwają jeszcze jedną istotną tezę. Otóż twierdzą, że blisko związany z nowymi władcami librecista Nahum Tate nigdy by się nie ośmielił uczcić obejmowania przez nich tronu historią opowiadającą o królowej opuszczonej przez mężczyznę, którego kocha, zwłaszcza, że Karol III miał kochankę…

Dydona i Eneasz,Liege 3

Dydona i Eneasz charakteryzuje się spójną i perfekcyjnie wyważoną konstrukcją, zdradzając inspirację twórczością Monteverdiego i Lully’ego. Odwołuje się także do tradycji typowo angielskiej formy muzycznej, jaką jest masque (maska), która łączy w sobie teatr, poezję, śpiew, taniec i…przemyślnie wykorzystywaną maszynerię teatralną. Jest to zresztą gatunek, który na przestrzeni całej swojej historii podlegał stałej ewolucji, co ostatecznie doprowadziło do narodzin opery angielskiej. Wziąwszy pod uwagę te wszystkie czynniki oraz fakt, że dzieło Purcella zawiera w sobie głęboką prawdę dramaturgiczną, trzeba stwierdzić, iż jego sceniczna realizacja stawia przed reżyserami wyjątkowo trudne wyzwania. W Opéra Royal de Wallonie w Liège zmierzyła się z nimi dwójka młodych, ale już uznanych inscenizatorów: Cécile Roussat i Julien Lubek, którzy są również odpowiedzialni za dekoracje, kostiumy i układy choreograficzne. Niewątpliwie ta rzadka możliwość „trzymania w ręku” wszystkich składników spektaklu jest gwarancją jego spójnej stylistyki i jednolitej budowy.


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART