opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




24 wrzesień 2017       


Wydarzenia

  • Jubileusz,Opera Nova 670-74.jpg
  • Papiez 131-123.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-311.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-228.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-23.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-194.jpg
  • Papiez 131-164.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-264.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-108.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-126.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-318.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-61.jpg
  • La Fenice 612-28.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-25.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-62.jpg
  • Pierscien w Warszawie 916-141.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-301.jpg
  • Mozart w WOK 93-28.jpg
  • La Fenice 612-3.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-348.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

162 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Pod znakiem Kaiji Saariaho i wiolonczeli

W jego wewnętrznym rozwoju znajdowały zastosowanie rudymenty formy repryzowej, obok których pojawiały się odcinki imitacyjnej natury, a nawet zalążki przebiegów fugowanych. Wiolonczela zabrzmiała jeszcze na finał, w przywołanym już Koncercie Sławomira Kaczorowskiego, przeznaczonym dla Dominika Połońskiego, mogącego posługiwać się wyłącznie prawą ręką. W stosunku do wcześniej napisanego dla niego utworu Olgi Hans, ograniczonego przede wszystkim do efektów szmerowych, kompozycja Kaczorowskiego stanowi znaczny postęp, albowiem pojawiają się również dźwięki o określonej wysokości, wydobywane nie tylko za pomocą smyczka, ale i pizzicato. To ostatnie w znacznym stopniu wyznacza sposób towarzyszenia orkiestry, obok często pojawiającego się efektu tremolowania smyczków, do których zredukowany został skład zespołu. Jednym z ważniejszych wydarzeń festiwalu było wykonanie Dróg powietrza. Splątanych ech Wojciecha Ziemowita Zycha.

Kompozytorzy krakowscy 7

Nie po raz pierwszy kompozytor ten tworzy muzykę przestrzenną, że przywołam Postgramatykę Miłosza lub Solilokwium II czyli Pejzaż myśli zamarłych na klarnet kontrabasowy i dwadzieścia instrumentów. Tym razem jest to koncert podwójny, w którym do klarnetu kontrabasowego dołącza unikatowy flet kontrabasowy, na którym grająca Renata Guzik z Orkiestry Muzyki Nowej jest jedyną posiadaczką tego instrumentu w Polsce. Muzycy rozstawieni zostali koncentrycznie wokół wyciemnionego audytorium z dyrygentem Szymonem Bywalcem po środku, baterią perkusji w głębi estrady oraz trąbką, akordeonem i tubą umieszczonymi dodatkowo na balkonie. Dźwięk instrumentów jest amplifikowany elektronicznie, co go zwielokrotnia dynamicznie, a w artykulacji istotną rolę odgrywają efekty glissandowe. W przebiegu wyróżniają się węzły dramaturgiczne pomiędzy odcinkami posiadającymi improwizowany charakter, dzięki czemu jest on zorientowany narracyjnie, posiadając swoje kulminacje, choć nie zdąża ku rozwiązaniu, zachowując kolisty charakter. Tradycyjnie jeden dzień poświęcony został przeglądpwi dokonań kierowanego przez Marka Chołoniewskiego Studia Muzyki Elektroakustycznej Akademii Muzycznej w Krakowie. W większości wypadków były to jednak wyłącznie eksploracje, czyli poszukiwania, jak brzmiało hasło jednej z manifestacji, niewykraczające, jak na razie, poza znamiona jednorazowego eksperymentu. Dwa utwory posiadały cechy performatywne, a więc łączące materiał studyjny, wcześniej przygotowany, z żywą kreacją. W Canción de tonto Pauliny Łuciuk warstwie nagranych ludowych śpiewów kobiecych, ich przetworzeniom, a także sztucznie generowanym dźwiękom i  projekcjom wideo, zawierającym między innymi fragmenty tytułowego wiersza Federico Garcii Lorki oraz motywy graficzne, towarzyszył występ na żywo kompozytorki, przebranej w kostium z dyskretnymi aplikacjami i haftami pochodzenia ukraińskiego, i wypowiadającej fragmenty tekstu lub pojedyncze słowa, a ponadto wykonującej zaśpiewy czy tylko mimiczne gesty i przemieszczającej się w przestrzeni.


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART