GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościPod znakiem Kaiji Saariaho i wiolonczeli
Strona 2 z 8
Mimo że solowy instrument przez cały czas pozostaje pierwszoplanowy, a jego partia wymaga od wykonawcy nie lada umiejętności technicznych, to nie jest on przeciwstawiany reszcie orkiestry, lecz współtworzy wraz z nią wyrafinowany pejzaż dźwiękowy.
Muzyka tej kompozytorki nie posiada bowiem wyrazistego kształtu formalnego, tak że za Marią Gołaszewską i jej klasyfikacją uznać można ją za czysto ornamentalną, a więc nieprzedstawiającą, odpowiedniczkę abstrakcyjnej sztuki wizualnej, rzecz jasna nie w sensie jakichkolwiek uwikłań programowych, lecz braku wyrazistszego, wewnętrznego ukształtowania przebiegu muzycznego.
Jakob Kullberg okazał się solistą grającym nie dla własnego popisu, lecz będącym przede wszystkim wrażliwym muzykiem, w pełni oddanym zbiorowej kreacji wraz z Orkiestrą Nowej Muzyki pod dyrekcją Szymona Bywalca. Następnego dnia artysta ten wraz ze skrzypaczką Aliisą Neige Barrière, prywatnie córką kompozytorki, dokonali prawykonania Concordii, najnowszego, pięcioczęściowego utworu Saariaho w formie dua na skrzypce i wiolonczelę. W przeciwieństwie do wielu innych kompozycji tej autorki jest on w znacznej większej mierze wewnętrznie skontrastowany. Wyłania się jakby z niebytu, stopniowo nabierając natężenia dźwiękowego. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |