GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościWagner a sprawa polska
Strona 2 z 3
Inna tablica ukazuje związki Wagnera z wówczas niemieckim Dolnym Śląskim, gdzie przebywał on kilkakrotnie. Można natomiast żałować, że chociaż pobieżnie nie odnotowano wagnerowskich tradycji w Wielkopolsce, dopóki stanowiła pruską prowincję, czy też obecności jego dzieł w życiu Lwowa czy Warszawy, a także triumfów, święconych przez polskich śpiewaków w wagnerowskich rolach na świecie.
Początkowa część wystawy stanowi kronikę życia i twórczości autora Tristana i Izoldy przywołującą ważniejsze wydarzenia oraz okoliczności powstania i wystawienia wszystkich dzieł scenicznych z zaznaczeniem polskich premier większości z nich. Ilustrację dla nich stanowią archiwalne zdjęcia rodziny, obydwu żon i dzieci, a także teatrów, w których pracował lub z którymi był związany (w rodzinnym Lipsku, w Magdeburgu, Królewcu, Rydze, Dreźnie i Monachium, wreszcie teatru festiwalowego w Bayreuth, gdzie za jego życia odbyły się dwa przeglądy stworzonych przezeń dzieł: tetralogii Pierścień Nibelunga oraz Parsifala).
Lwia część ekspozycji ukazuje bliższe nam w czasie inscenizacje dzieł Richarda Wagnera w Polsce, poczynając od pamiętnego wystawienia tetralogii Pierścień Nibelunga po raz pierwszy w Warszawie, a drugi raz w Polsce, po lwowskiej, która wszakże nie przedstawiła cyklu integralnie, lecz w serii następujących po sobie przedstawień kolejnych ogniw na przełomie lat dziesiątych ubiegłego wieku. Barwne fotogramy Juliusza Multarzyńskiego przywołują też monumentalną realizację tetralogii w scenerii wrocławskiej Hali Stulecia, przygotowaną muzycznie przez Ewę Michnik, a wyreżyserowaną przez Hansa-Petera Lehmanna. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |