opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




19 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • Manru 669-108.jpg
  • Mozart w WOK 440-40.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-78.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-25.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-296.jpg
  • La Fenice 68-303.jpg
  • Papiez 131-80.jpg
  • Pierscien w Warszawie 916-110.jpg
  • Grzesinski Marek 85-473.jpg
  • Mozart w WOK 336-273.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-348.jpg
  • Pierscien w Warszawie 917-4366.jpg
  • Papiez 131-123.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-74.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 347-39.jpg
  • La Fenice 613-52.jpg
  • Papiez 131-89.jpg
  • Pierscien w Warszawie 810-4338.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-100.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-38.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

78 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

„La Calisto” Cavalliego w Opéra du Rhin w Strasburgu

Żeby ją uwieść ucieka się on do różnych sztuczek, ale wierna Dianie - czyli bogini czystości - Kallisto odpycha Jowisza. Ten nie daje jednak za wygraną i obsesyjnie zmierzając do celu postanawia posunąć się do zmiany płci, licząc na to, że dzięki takiemu fortelowi będzie mu łatwiej zbliżyć się do opornej dziewicy. Tak wygląda początek opery, w której zakończeniu zazdrosna żona Jowisza, Junona, mści się zamieniając Kallisto w Wielką Niedźwiedzicę.

La Calisto,Strasbourg 3

Autorką nowej inscenizacji dzieła Cavalliego jest francuska reżyserka Mariame Clément, która we współpracy ze scenografką Julią Hansen rozgrywa całą akcję w scenerii przywołującej wybieg dla niedźwiedzi z jakiegoś ogrodu zoologicznego. Ten początkowo pozbawiony atrakcyjności wizualnej, jednolity obraz sceniczny stopniowo nabiera magicznych cech i skutecznie oddaje klimaty poszczególnych epizodów. Dzieje się tak w dużej mierze dzięki pomysłowi umieszczenia w centrum scenicznej przestrzeni wielkiego i obracającego się wokół własnej osi cylindra. Każdy jego obrót odsłania nowe miejsce akcji i przykuwa uwagę publiczności. Dopiero kiedy w finale Kallisto zostaje zamieniona w Wielką Niedźwiedzicę, sceniczny horyzont pokrywa się mocno świecącymi gwiazdami, co nadaje tej wizji niemalże oniryczny charakter. I tylko szkoda, że niektóre powtarzane bez umiaru efekty (jak bez przerwy kręcący się po scenie i przebrany za niedźwiedzia statysta) wywołują pewną monotonię czy że czasami humor reżyserki manifestuje się w mało subtelnym i graniczącym z wulgarnością stylu (sztuczne i wyolbrzymione genitalia satyrów czy symulowany akt zoofilii). Te niepotrzebne akcenty nie są wszakże zepsuć ogólnie pozytywnego odbioru logicznie prowadzonej i spójnej narracji dramaturgicznej, której mocną stroną jest również sprawnie prowadzona gra aktorska. Ponieważ muzyka Cavalliego opiera się tu w dużej mierze na frapujących swym pięknem partiach wokalnych, to gwarancją oddania rzeczonej partyturze pełnej sprawiedliwości jest oczywiście odpowiednie skompletowanie obsady wokalnej.


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART