GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościGdzieś w operowej Rosji?
Strona 5 z 6
Na przestrzeni lat, wykonując partię Tatiany, Anna Netrebko stworzyła już prawdziwą kreację, dopracowaną w najdrobniejszych detalach. Jej walory szczególnie ujawniły się w scenie pisania listu Пускай погибну я – Puskaj, pogibnu ja, w której na bogaty arsenał środków wokalnego wyrazu złożyły się: śpiew mezza voce (półgłosem), efektowne filowanie, czyli ściszanie dźwięku, ale też nieforsowne intonowanie wysokich tonów pełnym, otwartym głosem.
Może jedynie w trzecim akcie, gdy mamy do czynienia z Tatianą po głębokiej przemianie z niedojrzałej marzycielki w kobietę z wyższych sfer, zwłaszcza w finałowej scenie konfrontacji z Onieginem, przydałby się bardziej dramatyczny tembr sopranu, albowiem tessytura partii zdawała się nieco przekraczać naturalny wolumen głosu artystki.
Štefan Kocán, choć nie dysponuje tak przepaścistym basem jak to w rosyjskiej tradycji bywało, za to o idealnie wyrównanej emisji, bez cienia wibrata w głosie. W jego wykonaniu aria Gremina Любви все возрасты покорны– Lubwi wsie wozrasty pokorny odznaczała się kulturą śpiewu i szlachetnością walorów brzmieniowych. Sceniczny wizerunek Leńskiego, afektowanego poety, do pewnego stopnia teatralizującego swoje życie, kiedy w arii przed pojedynkiem Куда, куда, куда вы удалились – Kuda, kuda, kuda wy udalilis snuje już wizję własnej śmierci i odwiedzin ukochanej Olgi na jego grobie, w ujęciu Alexeya Dolgova na dodatek był do granic neurasteniczny, stanowiąc tym sposobem może porte parole samego kompozytora, jak to było na przykład w monachijskiej inscenizacji Krzysztofa Warlikowskiego? |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |