opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




19 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • Jubileusz Paprockiego 690-36.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-50.jpg
  • La Fenice 612-117.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-102.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-313.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-134.jpg
  • Mozart w WOK 336-220.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-207.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-19.jpg
  • Turandot 674-109.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-38.jpg
  • Pierscien w Warszawie 810-4710.jpg
  • Turandot 23-556.jpg
  • Mozart w WOK 336-202.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-157.jpg
  • Papiez 131-130.jpg
  • Mozart w WOK 336-456.jpg
  • Papiez 131-123.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-153.jpg
  • Turandot 23-205.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

47 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Kreacja „Infinite Now” w Opera Vlaanderen w Antwerpii

Mamy tu do czynienia z trwającą dwie i pół godziny realizacją pozbawioną tradycyjnie skonstruowanej historii, dramaturgii i jakichkolwiek relacji pomiędzy poszczególnymi postaciami (sześcioro wokalistów i tyle samo aktorów). Trudno nawet powiedzieć, że są to operowi bohaterowie, albowiem dostrzegamy w nich raczej jakieś wyrwane z rzeczywistości i abstrakcyjne jednostki czy może zmaterializowane głosy-świadectwa totalnego kataklizmu. Wygląda na to, że za ich pośrednictwem pochodząca z Izraela - i tym samym znająca konsekwencje zbrojnych konfliktów - kompozytorka snuje wraz z belgijskim reżyserem refleksję nie tylko na temat pierwszej wojny światowej, ale także na temat wszystkich innych wojen oraz ich wpływu na ludzkie istoty. Muzyka Czernowin - będąca dla wystawionego na próbę odporności odbiorcy swoistym eksperymentem i osobliwym doświadczeniem wewnętrznym - składa się z wielu warstw i z ogromą mocą  wypełnia całą przestrzeń teatru.

Infinite Now 3

Składają się na nią najróżniejsze i w żadnym momencie nieusystematyzowane pod względem ważności dźwięki: szepty, krzyki, wydobywane z głębi gardła rozmaitymi technikami jęki i odgłosy, interwencje instrumentów i hałasy, stuk maszyny do pisania, wybuchy granatów, tekst recytowany i charakterystyczny śpiew, nakładające się na siebie warstwy elektroniczne, a to wszystko do granic wytrzymałości wzmocnione i całkowicie zdehumanizowane. Dwanaścioro wykonawców tkwi na zaciemnionej scenie w prawie nieruchomych pozycjach i podaje na zmianę krótkie recytowane zdania (w wielu językach) lub przykuwa uwagę często zdeformowanymi interwencjami śpiewanymi. Na ogół trudno jest zresztą dociec, z której strony pochodzą kolejne dźwięki, natomiast ich masa przytłacza nas od początku aż do końca całej realizacji. W zakresie warstwy wizualnej dominuje blade i nikłe oświetlenie oraz zmienne natężenie jasnych i czarnych barw, przeplatane często z teatralną grą cieni. Do tego w głębi sceny na dużym tiulu wyświetlane są różne fragmenty tekstów: francuskich, holenderskich, niemieckich. Pokazany w Gandawie projekt artystyczny, chyba tylko ze względów praktycznych nazwany operą, stanowi nie lada wyzwanie techniczno-muzyczne, które od pulpitu dyrygenckiego interesująco urzeczywistnia wyspecjalizowany w zakresie nowej muzyki szwajcarski dyrygent Titus Engels. Na zakończenie warto jeszcze poinformować, że to inaugurujące piątą edycję festiwalu oper współczesnych „Opera21” wydarzenie artystyczne zostanie w czerwcu zaproponowane (w wersji koncertowej) publiczności Filharmonii w Paryżu.

                                                                                    Leszek Bernat


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART