GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościKreacja „Infinite Now” w Opera Vlaanderen w Antwerpii
Strona 2 z 3
W katalogu Chayi Czernowin znajdują się utwory kameralne, rozbudowane dzieła orkiestrowe, kompozycje łączące grę orkiestry z warstwą elektroniczną czy projekty sceniczne. Są one wykonywane na najważniejszych festiwalach muzyki współczesnej w Japonii, Korei, Australii, Ameryce, no i oczywiście Europie (Monachium, Lucerna, Paryż itd.). Ów katalog wzbogacił się teraz o nowe, ważne w jej artystycznym rozwoju dzieło. Otóż 18 kwietnia Opera Vlaanderen w Gandawie zaprezentowała kreację opery (już trzeciej z kolei w dorobku Czernowin): Infinite Now, będącej efektem wspólnego zamówienia tej belgijskiej placówki, paryskiego Ircam oraz Teatru Narodowego w Manheim. Impulsem do powstania rzeczonego dzieła stała się sztuka teatralna Luka Persevala „Front”, wywiedziona ze sławnej, osadzonej w kontekście pierwszej wojny światowej powieści Ericha Marii Remarque’a „Na Zachodzie bez zmian”.
Pierwotna materia teatralna została tutaj skonfrontowana z nowelą „Homecoming” chińskiej autorki Can Xue, zaś zadania napisania libretta podjął się wspomniany już Luk Persewal, który również wyreżyserował to osobliwe, trudne do zdefiniowania i mocno oddziałowujące emocjonalnie na widzów dzieło. „Front” jest tekstem historycznym, zawierającym listy żołnierzy przeplatane narracją Remarque’a, ale twórcy opery pozbawili go tego historycznego wymiaru nadając mu walor metafory ludzkiego przeznaczenia. Podobną funkcję pełni też nowela „Homecoming”. Opowiada ona o kobiecie, która przechadza się w znajomym sobie miejscu i która przybywa do odwiedzanego już przez nią wielokrotnie w przeszłości domu. Spotyka tam ponownie starca, który już zwyczajowo zawsze ją podczas tych wizyt witał. Tym razem jednak coś uległo zmianie. Okazuje się bowiem, że kobieta nie może opuścić tego domu, gdyż został on zbudowany nad przepaścią. Nie ma już w nim nocy, ani dnia, tylko „nieskończone teraz” – stąd tytuł omawianej opery. Protagonistka noweli Xue musi zatem zmierzyć się z nową sytuacją i pogodzić się z nią, gdyż ma świadomość, że pozostanie w niej już na zawsze. W Infinite Now pomiędzy tymi dwoma tekstami nawiązuje się specyficzny dialog, wszystko tu jest niepewne i ulotne, a prezentowane czy raczej sugerowane nam sytuacje zderzają się z permanentnym brakiem nadziei i nabierają uniwersalnego wymiaru stanu nieznającego końca. Ten niejasny i mało czytelny opis odzwierciedla przecież zawiły i trudny do jednoznacznego zdefiniowania spektakl, który niezależnie od tego, że został przez jego twórców określony mianem opery, z tym gatunkiem sztuki ma naprawdę niewiele wspólnego. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |