opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




23 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • Pierscien we Wroclawiu 665-43.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-50.jpg
  • La Fenice 613-52.jpg
  • Papiez 131-164.jpg
  • Mozart w WOK 329-240.jpg
  • Grzesinski Marek 85-473.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-96.jpg
  • La Fenice 68-303.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-237.jpg
  • Mozart w WOK 329-153.jpg
  • Papiez 131-192.jpg
  • Mozart w WOK 329-185.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-107.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-348.jpg
  • Manru 669-108.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-305.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-14.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-220.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-244.jpg
  • La Fenice 68-88.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

36 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Kreacja „Infinite Now” w Opera Vlaanderen w Antwerpii

W katalogu Chayi Czernowin znajdują się utwory kameralne, rozbudowane dzieła orkiestrowe, kompozycje łączące grę orkiestry z warstwą elektroniczną czy projekty sceniczne. Są one wykonywane na najważniejszych festiwalach muzyki współczesnej w Japonii, Korei, Australii, Ameryce, no i oczywiście Europie (Monachium, Lucerna, Paryż itd.). Ów katalog wzbogacił się teraz o nowe, ważne w jej artystycznym rozwoju dzieło. Otóż 18 kwietnia Opera Vlaanderen w Gandawie zaprezentowała kreację opery (już trzeciej z kolei w dorobku Czernowin): Infinite Now, będącej efektem wspólnego zamówienia tej belgijskiej placówki, paryskiego Ircam oraz Teatru Narodowego w Manheim. Impulsem do powstania rzeczonego dzieła stała się sztuka teatralna Luka Persevala „Front”, wywiedziona ze sławnej, osadzonej w kontekście pierwszej wojny światowej powieści Ericha Marii Remarque’a „Na Zachodzie bez zmian”.

Infinite Now 2

Pierwotna materia teatralna została tutaj skonfrontowana z nowelą „Homecoming” chińskiej autorki Can Xue, zaś zadania napisania libretta podjął się wspomniany już Luk Persewal, który również wyreżyserował to osobliwe, trudne do zdefiniowania i mocno oddziałowujące emocjonalnie na widzów dzieło. „Front” jest tekstem historycznym, zawierającym listy żołnierzy przeplatane narracją Remarque’a, ale twórcy opery pozbawili go tego historycznego wymiaru nadając mu walor metafory ludzkiego przeznaczenia. Podobną funkcję pełni też nowela „Homecoming”. Opowiada ona o kobiecie, która przechadza się w znajomym sobie miejscu i która przybywa do odwiedzanego już przez nią wielokrotnie w przeszłości domu. Spotyka tam ponownie starca, który już zwyczajowo zawsze ją podczas tych wizyt witał. Tym razem jednak coś uległo zmianie. Okazuje się bowiem, że kobieta nie może opuścić tego domu, gdyż został on zbudowany nad przepaścią. Nie ma już w nim nocy, ani dnia, tylko „nieskończone teraz” – stąd tytuł omawianej opery. Protagonistka noweli Xue musi zatem zmierzyć się z nową sytuacją i pogodzić się z nią, gdyż ma świadomość, że pozostanie w niej już na zawsze. W Infinite Now pomiędzy tymi dwoma tekstami nawiązuje się specyficzny dialog, wszystko tu jest niepewne i ulotne, a prezentowane czy raczej sugerowane nam sytuacje zderzają się z permanentnym brakiem nadziei i nabierają uniwersalnego wymiaru stanu nieznającego końca. Ten  niejasny i mało czytelny opis odzwierciedla przecież zawiły i trudny do jednoznacznego zdefiniowania spektakl, który niezależnie od tego, że został przez jego twórców określony mianem opery, z tym gatunkiem sztuki ma naprawdę niewiele wspólnego.


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART