GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościWiosna, przynajmniej w muzyce
Strona 2 z 2
W przeciwieństwie do „Pierwszej”, ujętej w bardziej klasycystyczną dyscyplinę poprzez miedzy innymi rytmiczną precyzję, tym razem dyrygent położył większy nacisk na jej aspekt romantyczny Przede wszystkim „rzucała się w uszy” kultura brzmienia, w tym świetnie strojące rogi, wreszcie nieprzerysowanego i nieprzesadnego, za to głęboko osadzonego w instrumentach. Tym razem dyrygent odpowiednio dozował napięcie, również za sprawą oszczędniejszego kształtowania dynamiki. Kapelmistrz właściwie wyważył akcenty metryczne w rozpędzonym, wspomnianym Scherzo. Allegro vivace, stanowiącym swoiste perpetuum mobile, ze szczególnie wyeksponowanym crescendo drugich skrzypiec i znów z dwoma triami, przy czym drugie odznacza się zwiększoną motoryką.
W pełni wydobył liryzm Adagio espressivo z tematem rozwijanym przez klarnet, a następnie podejmowanym przez obój. Z powodzeniem natomiast zatarł zbyt retoryczny charakter finału Allegro molto vivace, pozbawionego większej inwencji melodycznej na rzecz technicznego rozwiązywania zadań kontrapunktycznej natury, a co za tym idzie udało mu się ożywić jego do pewnego stopnia „pustotonie”. Darząc niezbyt wielkim sentymentem Chopina, dotąd solidaryzowałem się jednak z jego opinią o Schumannie jako „mdłym Saksończyku”, wyjątkowo niewdzięczną, jeśli zważy się, że tamten żądał od wiedeńczyków zdejmowania czapek przed geniuszem przybyłego Polaka. Dzięki Payaremu i jego ujęciu „Drugiej” być może do pewnego stopnia zrewiduję ten zbyt kategoryczny osąd? Lesław Czapliński |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |