opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




29 maj 2017       


Wydarzenia

  • Pierscien w Warszawie 916-110.jpg
  • Pierscien w Warszawie 810-1.jpg
  • Mozart w WOK 329-282.jpg
  • Mozart w WOK 329-185.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 85-4152.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-441.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-74.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-102.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 347-4184.jpg
  • Pierscien w Warszawie 810-4691.jpg
  • Pierscien w Warszawie 810-4338.jpg
  • Mozart w WOK 336-365.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-9.jpg
  • Pierscien w Warszawie 916-81.jpg
  • Mozart w WOK 336-8.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-96.jpg
  • Turandot 23-97.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-207.jpg
  • La Fenice 612-91.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-149.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

78 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Cappella Pratensis powraca do twórczości Pierre’a de La Rue

Cappella Pratensis pod kierownictwem artystycznym Strattona Bulla jest dziś najlepszym zespołem specjalizującym się w wykonawstwie muzyki renesansowej. Na swojej nowej płycie – opublikowanej pod numerem katalogowym CC72710 przez Challenge Records – wokaliści (ośmiu mężczyzn) przedstawiają czterogłosową mszę Cum jocunditate (po polsku: „Z wdziękiem”, „Z powabem”) Pierre’a de La Rue, w której motyw przewodni zasadza się na pierwszych sześciu dźwiękach ostatniej antyfony gregoriańskich Nieszporów na święto Narodzenia Najświętszej Maryi Panny. Gdyby chcieć ową kompozycję w jakiś sposób sklasyfikować, można by posłużyć się terminem „msza ostinatowa”, melodia pojawia się tu bowiem jako ostinato w tenorze. O ile przenoszenie stałego repertuaru gregoriańskiego na grunt renesansowej polifonii było w owym czasie zabiegiem powszechnym, o tyle użyta tu technika ostinatowa należała do rzadkości (oprócz Pierre’a de La Rue, stosował ją bodaj tylko Josquin dés Prés), bo na ogół utwory powstawały w oparciu o cantus firmus (zazwyczaj prowadzony również w tenorze), czyli linię melodyczną, do której dopisywano kontrapunkt.

CD Cappella Pratensis

Przypomnijmy, że to nie pierwszy krążek z muzyką Pierre’a de La Rue w dyskografii zespołu; w 2012 r. śpiewacy wydali płytę Requiem, z mszami żałobnymi autorstwa rzeczonego de La Rue oraz Johannesa Ockeghema. Msza Cum jocunditate brzmi w prezentowanym wykonaniu ascetycznie, ale to właśnie w tej ascetyczności drzemie siła wyrazu i świeżość interpretacji. Muzycy od pierwszej do ostatniej nuty urzekają bezbłędną intonacją, prostotą frazowania, klarownością w zakresie realizacji kontrapunktu (w obsadzie znalazły się po dwie osoby na jeden głos) oraz pięknem i harmonijnością barw. Stałe części mszy Pierre’a de La Rue przeplatane są chorałami gregoriańskimi oraz improwizacjami organowymi. Na instrumencie gra Wim Diepenhorst. Nagrania zrealizowano w listopadzie 2015 r. w kościele pod wezwaniem świętego Remigiusza w Franc-Waret w Walonii. Dźwięk, zarejestrowany w systemie SACD Surround, zniewala głębią i przejrzystością. Polecam.

                                                                                               Maciej Chiżyński


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART