opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




25 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • Jubileusz Wicherka 459-318.jpg
  • La Fenice 612-28.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-96.jpg
  • Papiez 131-80.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-220.jpg
  • Papiez 131-48.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-96.jpg
  • Mozart w WOK 329-153.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-348.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-262.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-25.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-252.jpg
  • Mozart w WOK 336-461.jpg
  • Manru 669-136.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 85-4147.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-207.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-36.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 347-4367.jpg
  • Mozart w WOK 329-240.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-281.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

105 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Uderzmy naprzód w posępne i górne, a następnie w radosne i lżejsze tony!

„Caro Sassone”, jak nazywano Haendla podczas jego rzymskiego pobytu u progu muzycznej kariery, zdaje się niezbyt odpowiadać wrażliwości kierowanego przez Jean-Christophe’a Spinosiego  Ensemble Matheus. O wiele bliższy okazał się im Vivaldi, w arii z koncertującym fletem poprzecznym Ah! stigie larve z Orlanda szalonego RV 728, w której śpiewakowi towarzyszył Alexis Kossenko. Wspomniany koreański falsetysta w kadencjach wielokrotnie schodził do naturalnego dla siebie rejestru barytonowego jakby dowodząc, że jego umiejętności wokalne nie są konsekwencją nieszczęśliwego wypadku i okaleczenia w okresie pokwitania. Znaczne wrażenie wywarło w jego ujęciu dramatyczne accompagnato Famami combattere mostki e tifei z Orlanda HWV 31 tym razem Haendla, a także aria Sento in seno ch’in pioggia di lagrime z Tietebergi  RV 737 Vivaldiego, z akompaniamentem granym przez smyczki pizzicato.

Misteria-Paschalia 16

W Koncercie podwójnym e-moll TWV 52:e1 Georga Philippa Telemanna, jego finał, ukształtowany w ulubionej dla tego kompozytora formie alla polacca,skłonił wykonawców w celu wydobycia jego rodzajowości do wydawania okrzyków (a kiedyś muzycy z orkiestry Academy of Saint Martin in the Fields odmówili zawołania „Hej!” na koniec granej przez siebie „Orawy” Kilara), a nawet przytupów w dosłownym sensie. Co prawda, nie jestem do końca przekonany, że znacznie utemperowana przez Telemanna ludowość posiadała na tyle rubaszny charakter, by traktować ją jako przygrywkę do chłopskiego wesela z płócien Pietera Bruegela starszego, które, szkoda, że w tej sytuacji nie pojawiły się w ramach towarzyszącej występowi projekcji wideo. Dotychczasowym ograniczeniem festiwali „Misteria-Paschalia” wydaje się być skoncentrowanie wyłącznie na niemieckiej, francuskiej i włoskiej kulturze muzycznej, z rzadka poszerzanym na Anglię. Odczuwa się wyraźny niedosyt z powodu braku otwarcia na południe, a więc muzykę czeską (utwory tematycznie związane z Wielkim Tygodniem i Wielkanocą pisali m.in. Jan Dismás Zelenka czy František Xaver Brixi) i tamtejsze formacje wykonawcze. Dziwić też może, iż mimo faktu organizowania tego festiwalu w Polsce i w Krakowie dzięki krajowym i miejskim subsydiom, to całkowicie nieobecna pozostaje na nim rodzima twórczość, powstająca również w grodzie nad Wisłą, na co zwracałem już uwagę za poprzedniej dyrekcji. Jak to często w Polsce bywa, wyjątkiem było jej jednorazowe pojawienie się za sprawą cudzoziemca – Jordi Savalla – który w ramach cyklu swoich narracyjnych programów koncertowych jeden z nich poświęcił Kopernikowi i jego epoce.

                                                                          Lesław Czapliński


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART