GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościWagner współcześnie odczytany
Strona 2 z 6
Opera Wagnera, opierająca się na średniowiecznych legendach i przekazach, mówi o miłości zmysłowej i duchowej; pierwszą opiewa Tannhäuser, głosząc chwałę świata rozkoszy, jakich zaznaje z Wenus, drugą – Wolfram von Eschenbach, dla którego ideałem jest miłość dworska (duchowa) do Elżbiety, bratanicy landgrafa Turyngii. Szkopuł w tym, że ona darzy taką miłością nie Wolframa, zakochanego w niej platonicznie, lecz Tannhäusera. Obaj są śpiewakami (minnesingerami) i przybywszy do Wartburga, zamku landgrafa Turyngii, stają do boju na ideały. Tannhäuser, romantyczny indywidualista jest sam, von Eschenbach może liczyć na usłużnych popleczników.
W nowej inscenizacji tytułowy bohater jest też twórcą, poetą, człowiekiem poszukującym, wędrowcem, przeciwnie niż Wolfram, który poglądy ma ustalone; pierwszy, doświadczywszy zniewolenia, do którego prowadzi kierowanie się wyłączenie emocjami, potrafi się z nich wyzwolić, czego nie umie Wolfram, który nie zauważa swego zniewolenia przez doktrynę. Gdy więc dowiaduje się, że Elżbieta kocha Tannhäusera, że broni go i wybacza mu zdradę, morduje ją, bo sam nie umie ani wybaczać, ani uznać argumentów innych niż własne. Jest despotą, egocentrykiem, kreuje przemoc. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |