opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




20 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • Jubileusz Paprockiego 690-74.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-288.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-237.jpg
  • Pierscien w Warszawie 917-481.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-154.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-168.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-167.jpg
  • Pierscien w Warszawie 810-1.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-234.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 85-425.jpg
  • Mozart w WOK 336-65.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-106.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-126.jpg
  • La Fenice 612-91.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-94.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-108.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-113.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-55.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-42.jpg
  • Pierscien w Warszawie 910-4630.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

70 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Benefis dyrygencki Antoniego Wita

Cieszył też wdzięk detali motywicznych, wprowadzanych za sprawą zwiewnych figuracji drzewa, zwłaszcza fletów w wykonaniu Krzysztofa Kawuli i Ewy Dumianowskiej, których brzmienie dyskretnie dobarwiała blacha: rogi i trąbki. W Andante godną uznania była precyzja wydobycia charakterystycznego dla muzyki doby klasycyzmu pulsu rytmicznego, finał zaś przybrał potężniejące brzmienie, w którym można się było już dosłuchać zapowiedzi romantyzmu.

Antoni Wit 79-207

Okazało się, że Mozart równie dobrze brzmi na współczesnych instrumentach, jeśli jego odczytanie potraktuje się z odpowiednią dozą wyczucia i wrażliwości. Aliści, gdy przychodzi się na koncert w całości należący do dyrygenta, to naturalną koleją głównym punktem zainteresowania będzie „Szósta” Antona Brucknera. W interpretacji Antoniego Wita legendarne, właściwe Brucknerowi wolne wyłanianie się kształtu melodycznego, nie było przesadne, i w ogóle tym razem artysta starał się nadać dziełu wręcz klasycystyczną zwartość. Niestety, waltornie swym brzmieniem skutecznie zakłóciły obraz melodyczny głównego tematu, gdy po raz pierwszy pojawia się on w orkiestrowym tutti, wcześniej zaintonowany przez wiolonczele. Nic natomiast nie przeszkodziło już śpiewnemu tokowi Adagia, płynącemu nieśpiesznie, a mimo to nie przechodzącemu w „niebiańskie dłużyzny”, albowiem utrzymanemu w rozsądnych granicach czasowych. Wspomniane rogi „zrehabilitowały się” dopiero w sygnałowym motywie tria Scherza, rozpędzonego, ale nie zatracającego przy tym precyzji rytmicznej. Niepokojąco zabrzmiało tremolo altówek, z którego wyłania się finał, w którym, już wszystkie sekcje instrumentalne uzyskały w pełni zgodne brzmienie, stopliwe na podobieństwo organów, będących prymarnym instrumentem tego kompozytora. Na przestrzeni całego dzieła kapelmistrz umiejętnie dozował crescenda, prowadzące do typowo brucknerowskich kulminacji nie tylko na zakończenie ogniw (wywołujący dreszcz wyeksponowanie łoskotu kotłów w kodzie Maestosa), ale i dłuższych i bardziej rozbudowanych odcinków składowych.

                                                                           Lesław Czapliński


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART