GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościBenefis dyrygencki Antoniego Wita
Strona 1 z 2
Występ 1 kwietnia krakowskich filharmoników pod dyrekcją Antoniego Wita bynajmniej do primaaprilisowych nie należał. Symfonia D-dur „Praska” KV 504 jest nietypowa z dwóch powodów. Mozart zazwyczaj przechodził od razu ad rem, a więc sonatowego allegra, tu jednak, na sposób Haydna, poprzedza go wolnym wstępem utrzymanym w tempie Adagia.
Po drugie brakuje menueta w charakterze trzeciego ogniwa. Mozart, ujmując rzecz słowami Mahlera, pod batutą Antoniego Wita wznosi może jeszcze nie tyle świat, co okazałą rezydencję klasycystyczną, zgodnie z obowiązującą w tamtej epoce zasadą decorum, czyli stosowności, dbając o odpowiednie wyważenie proporcji i muzycznych afektów. Antoni Wit nadał więc dziełu nieco monumentalny rys, traktując je poniekąd jako wprowadzenie do symfoniki brucknerowskiej, mającej nastąpić po przerwie. Pierwszy, nieomal rokokowy temat, za swoim nawrotem zagrany został w lżejszej dynamice, w pełni odsłaniając urodę swego rysunku melodycznego. Właśnie odwołanie się do różnicowania odcieni natężenia dźwięku pozwoliło wydobyć cały zawarty w tej partyturze wdzięk.
|
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |