opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




18 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • Jubileusz,TW Lodz 713-50.jpg
  • Pierscien w Warszawie 810-4691.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-177.jpg
  • Mozart w WOK 325-145a.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-158.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-174.jpg
  • Pierscien w Warszawie 917-481.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-149.jpg
  • Mozart w WOK 336-67.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-234.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-9.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-126.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-207.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-137.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 347-39.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-264.jpg
  • Mozart w WOK 329-153.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-96.jpg
  • Papiez 131-169.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-23.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

44 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

„I Capuleti e I Montecchi” Belliniego w Opéra de Marseille

Chociaż historia Romeo i Julii zainspirowała autorów aż dwudziestu czterech oper (na ogół nie zapisały się one na trwałe w historii sztuki lirycznej), utworów symfonicznych i baletów, to oczywiście tym, który rozsławił na całym świecie tę mityczną już parę kochanków z Werony był William Szekspir. Paradoksalnie jednak Bellini i jego librecista Felice nie szukali natchnienia w dramacie angielskiego pisarza, lecz we włoskich źródłach, z których ów mistrz ze Stratfordu również chętnie sam korzystał.

Capuleti Marsylia 3

Ten fakt jest istotny dlatego, że pozwala zrozumieć mocno się manifestującą tendencję Felice Romaniego do eksponowania politycznego kontekstu całej opowieści, ze szczególnym uwzględnieniem gwelfów i gibellinów, czyli dwóch zwalczających się frakcji czy partii, z których pierwsza utrzymywała papieżów, zaś druga - cesarzów.

Capuleti Marsylia 4

To właśnie z powodu obrania takiego punktu widzenia nie mamy w rzeczonym libretcie miłości od pierwszego wejrzenia, słynnej sceny balkonowej, pojedynku i potajemnych zaślubin. W zasadzie można wreszcie zaryzykować twierdzenie, że to wszystko nie miało dla kompozytora aż tak istotnego znaczenia, albowiem jego celem było nie tyle celebrowanie wielkiej, czystej i pełnej poświęcenia miłości, co raczej gloryfikowanie ludzkiego głosu. Tym samym tragiczna historia miłosna stała się dla niego jedynie pretekstem do apoteozowania bel canto, które w czasie powstawania omawianej opery przeżywało swój nieuchronny, gdyż spowodowany nowymi tendencjami do poszukiwania dramaturgicznej prawdy, schyłek.


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART