GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościKanadyjski debiut rosyjskiego pianisty w Toronto
Strona 3 z 4
Od dwóch edycji konkursu dyrektorem generalnym jest znany dyrygent rosyjski Valery Giergiev. Konkurs w 2015 roku miał szczególną rangę, gdyż zbiegł się z 175. rocznicą urodzin Czajkowskiego. Brało w nim udział 120 wykonawców z 35 krajów, w tym także z Polski. W kategoriach instrumentalnych obowiązuje granica wieku od 16 do 30 lat, a w kategorii śpiewu od 19 do 32 lat. Konkurs odbywa się w Wielkiej Sali Moskiewskiego Konserwatorium im. Piotra Czajkowskiego.
Konkurs pianistyczny odbywa się w trzech etapach, ale droga do zwycięstwa jest mozolna, bowiem uczestnicy muszą przejść każdy z trudnych etapów. Pierwszy etap ma charakter selekcyjny. Drugi etap jest bardzo wymagający. Występuje się w nim dwukrotnie – najpierw z recitalem, a następnie z orkiestrą, wykonując wybrany koncert fortepianowy Mozarta. W trzecim etapie gra się dwa koncerty fortepianowe z orkiestrą, w tym obowiązkowo do wyboru I lub II koncert fortepianowy Czajkowskiego. W trzecim etapie Masleev wykonał I koncert na fortepian i orkiestrę Piotra Czajkowskiego oraz 3 koncert na fortepian i orkiestrę Sergiusza Prokofiewa. Decyzją konkursowego jury 27-letni Dmitry Masleev został laureatem XV Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego w Moskwie. Młody pianista był też faworytem publiczności. Wszystkie przesłuchania konkursowe były transmitowane na żywo w internecie i komentowane przez parę dziennikarzy po rosyjsku i angielsku. Słuchacze mogli głosować na swoich ulubieńców telefonicznie lub za pośrednictwem internetu. Warto tutaj podać smutną wiadomość – podczas drugiego etapu konkursu zmarła matka Masleeva. Mimo tej tragicznej sytuacji, młody pianista zdecydował się pozostać do końca konkursu, mając ogromną pomoc i wsparcie wśród kolegów, profesorów i słuchaczy. Oczekiwany debiut Dmitry Masleeva w Toronto, zwycięzcy pianistycznego konkursu w Moskwie, odbył się 22 marca br. w Koerner Hall, wybudowanej w 2009 roku kosztem 110 milionów dolarów. Sala ta, będąca częścią Królewskiego Konserwatorium Muzycznego w Toronto, posiada 1135 miejsc i odznacza się świetną akustyką. Fundamenty sali ułożono na gumowych podkładach tłumiących wibracje z pobliskiego metra. Ściany i dekoracje wykonano z białego kanadyjskiego drzewa dębowego. Program koncertu był bardzo złożony i miał na celu pokazanie genialnej techniki pianistycznej artysty. Pianista przygotował następujące utwory; cztery sonaty Domenico Scarlattiego, Sonata nr 26 i Les adieux Beethovena, Sonata nr 2 Prokofiewa, cztery preludia i etiudy Rachmaninowa oraz na zakończenie Totentanz (Taniec śmierci) Liszta. Artysta zachwycił widownię muzykalnością i znakomitą techniką, wręcz zapierającą dech. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |