GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościSprywatyzować!
Strona 2 z 2
Najzdolniejsze z nich stają się z czasem artystami baletu, dysponowane przeciętnie trafiają do ruchu amatorskiego, a pozostali do późnej starości szalejąc na parkietach lub na widowniach teatralnych, stanowią awangardę licznych rzesz baletomanów. Aby zrobić karierę w balecie matura nie jest konieczna, ani niezbędna. W ubiegłym stuleciu, dla załatwienia spraw urzędowych, do dyrektora opery przychodziły – bywało – jednocześnie dwie tancerki, ponieważ jedna umiała pisać, a druga czytać. Natomiast obydwie były śliczne, tańczyły bajecznie i nigdy nie myliły się przeliczając gażę. A teraz poważnie. W tej pięknej, krótkiej jak wiosna i ciężkiej jak katorga syberyjska profesji najważniejsza jest aparycja, muzykalność, podatność na wirtuozerię ruchu, dobre zdrowie, odporność psychiczna i fizyczna, a przede wszystkim technika tańca zdobyta wieloletnimi ćwiczeniami, czyli codzienną pracą. To wszystko lepiej kształtować w prywatnych szkołach baletowych o autorskich programach nauczania, naturalnej selekcji i dowolnym poziomie wykształcenia ogólnego. Anna Niedźwiedź w pełni udowodniła swa wieloletnią, kompetentną i odpowiedzialną działalnością, że jest to możliwe, a nawet optymalnie pożądane. Królowa Śniegu jest spektaklem profesjonalnym, drobiazgowo przemyślanym, w którym choreografię skonstruowali poszczególni pedagodzy, pracujący z różnymi wiekowo grupami adeptów. O poziomie nauki w tej szkole decyduje grono wybitnych fachowców, powszechnie znanych ze swych kompetencji nie tylko w Poznaniu. Włączenie do spektaklu dorosłych tancerzy uatrakcyjnia wykonanie, a przede wszystkim nobilituje i podnosi morale baletowej dzieciarni. Do tego wspaniała scenografia, piękne kostiumy, ciekawe rekwizyty, słowem sukces Anny Niedźwiedź, która to wszystko wymyśliła. Idąc w ślad za dobrym pomysłem, powstrzymując się od krytyki sędziwych i zwiędłych w swym dynamizmie państwowych szkół baletowych sugeruję: Przyszłość kształcenia polskich tancerzy niechże Ministerstwo Kultury sobie daruje. W tej dziedzinie „dobra zmiana” powinna brzmieć: Sprywatyzować!. Sławomir Pietras |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |