GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowości„Jerozolima” Verdiego w Opéra Royal de Wallonie w Liège
Strona 2 z 5
Poważnym problemem okazał się jednak krótki termin do zrealizowania zamówienia i dlatego Verdi zamiast pisać nową operę wybrał inne - stosowane już w przeszłości na przykład przez Rossiniego - rozwiązanie. Otóż przystosował do francuskich gustów i wymagań swoją włoską operę Lombardczycy, która ze względu na liczne sceny zbiorowe, epizody wojenne i egzotykę doskonale odpowiadała wymaganiom francuskiej grand opéra.
Oczywiście nie chodziło tutaj o zwykłą adaptację, lecz o dużo poważniejszą i dogłębną pracę, nawet jeśli oba dzieła miały łączyć wspólne fragmenty muzyczne. Libretto Solera do Lombardczyków zostało na nowo przeredagowane przez Alphonse’a Royera i Gustave’a Vaëza, którzy zachowując jego spektakularne i melodramatyczne elementy zadbali jednocześnie o zacieśnienie intrygi i nadanie jej większej skuteczności dramaturgicznej.
Pozbawiona warstwy mistycznej akcja Jerozolimy - bo taki tytuł nadał Verdi swemu dziełu - nie rozgrywa się już w Mediolanie, lecz w Tuluzie, a dbający o nadanie narracji większej spójności Verdi przepracował orkiestrację muzycznych połączeń pomiędzy kolejnymi scenami. Dopisał też nowe preludium, zmodyfikował tesyturę Hrabiego Tuluzy, który z tenora został barytonem, i wzbogacił rolę Oronte, który został tutaj Gastonem. Ponadto wprowadził wzmiankowaną scenę baletową, co stanowiło dla niego zupełnie nowe doświadczenie. Powstałe w ten sposób dzieło nie odniosło podczas prapremiery (listopad 1847) oczekiwanego sukcesu, a dość przychylne pomimo wszystko reakcje wynikały bardziej z reputacji kompozytora niż z odbioru samej kompozycji. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |