GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościWojenna „Moc przeznaczenia” w Bytomiu
Strona 2 z 5
Nowa wersja została wystawiona z pełnym sukcesem w lutym 1869 roku w mediolańskiej La Scali i od tego czasu pojawia się na światowych scenach. Warto jednak zaznaczyć, że daleko jej do popularności Traviaty, Trubadura, Rigoletta, Nabucca czy Don Carlosa albo Otella. Nie zmienia to faktu, że jest dziełem bardzo interesującym i wartościowym muzycznie o wspaniałych scenach ansamblowych, chórach oraz dającym śpiewakom okazję do popisu w partiach solowych.
Przyznać należy, że libretto tej opery jest wyjątkowo zawiłe, a każdego z bohaterów, od początku do końca, prześladują: nieszczęście, pesymizm i fatalne przeznaczenie kończące się dla większości z nich śmiercią. Od przypadkowego strzału rzuconego pistoletu ginie ojciec Leonory, co uruchamia cały łańcuch nieszczęść. W finale, od szpady Don Alvara, ginie jego syn Don Carlos, który przed śmiercią zdążył jeszcze zadać śmiertelny cios własnej siostrze. Jedynie Don Alvaro czuje się skazany na życie, którym ma odkupić śmierć ukochanej Leonory i jej najbliższych. „Moc nieoczekiwanych zbiegów okoliczności” – napisano o tej operze.
Premiera polska miała miejsce na scenie Teatru Wielkiego w Warszawie 28 stycznia 1875 roku. Przeszła jednak bez większego echa i więcej jej na stołecznej scenie nie oglądano. W powojennych dziejach naszego teatru muzycznego wystawiono tę operę zaledwie dwa razy; w Bytomiu w 1961 w reżyserii Zbigniewa Zbrojewskiego i w Poznaniu 1991 roku, reżyseria Robert Skolmowski. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |