GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościWszystko o Vincenzo Bellinim (8)
Strona 4 z 9
Nowa opera zyskała też nowy tytuł Bianca e Fernando i tylko w niewielkim stopniu przypomina swój pierwowzór. Jest nowa uwertura i chór Tutti siam, Fernando zyskał popisową arię, a dzieło nową scenę w finale. Czyż w tej sytuacji można się dziwić, że Genua przyjęła nowe dzieło z wielkim entuzjazmem – premiera, 7 kwietnia 1828 roku była głośnym triumfem Belliniego i wykonawców, wśród nich brylowała Henriette Méric-Lalande, która kreowała główne partie w prapremierach Pirata, La Straniera oraz Zairy.
Szybko też nowa opera zaczęła się pojawiać na innych scenach, jeszcze w tym samym roku wystawił ją Teatro San Carlo w Neapolu. Niecały rok później pojawia się na scenie La Scali w Mediolanie, gdzie doczekała się dziesięciu przedstawień. Następnie wystawiono dzieło w Barcelonie (1830) i Madrycie (1831) i na tym zakończyła się popularność tej opery w czasach Belliniego. Wydobyto ją z zapomnienia dopiero w 1976 roku i zaprezentowano w formie wykonania koncertowego firmowanego przez RAI w Turynie. W 1978 roku operę wystawiono w Genui. Po czym ponownie zniknęła przykryta kurzem archiwalnych półek. Powstanie dwuaktowego dzieła La Straniera (Nieznajoma) dzisiaj zupełnie już zapomnianej opery zawdzięczamy również Domenico Barbai, intendentowi La Scali w Mediolanie, który po sukcesie Bianca e Gernando, w poprawionej wersji, złożył Belliniemu propozycję napisania kolejnej opery dla tego teatru. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |