GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościWszystko o Vincenzo Bellinim (7)
Strona 4 z 9
Ten jednak okazał się zręcznym polemistą i zarzucił Belliniemu, że przyczyną klęski było jego większe zainteresowanie romansem z Giudittą Turina niż partyturą, nad którą pracował. To publiczne wyznanie skłoniło męża wspomnianej pani do złożenia pozwu rozwodowego. Pewnie właśnie dlatego nad Beatrice di Tenda ciąży atmosfera pośpiechu i nerwowości.
Mimo, że opera ma kilka świetnych muzycznie momentów o wyszukanej wyrazowo melodyce wspaniałej linii wokalnej (aria Beatrice Ma la sola z I aktu, m.in. kwintet Al tuo fallo z II aktu), to jednak giną one w powodzi tych nie najwyższych lotów o katarynkowym rytmie i melodyce.
Na dodatek Bellini nie posunął się ani o krok do przodu w swoim rozwoju. Wielu twierdzi wręcz, że się cofnął. Nadal podstawą konstrukcyjną opery pozostał schemat: aria, duet, scena ansamblowa i sceny z udziałem chóru, wszystko to bez większej dbałości o dramaturgiczną i psychologiczną prawdę bohaterów dramatu. Co nie zmienia faktu, że muzyka jest, jak zawsze u Belliniego, pełna romantycznego patosu, wspaniałej melodyki i głębokiego liryzmu. A jednak kilka miesięcy po weneckiej prapremierze i nikłym zainteresowaniu dziełem sam Bellini przyznał, że Beartice nie miała szczęścia, „lecz nie była niegodną najlepszych swych sióstr”. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |