GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowości„Wesele Figara” w Angers Nantes Opéra
Strona 2 z 4
Francuski dramaturg przedstawia w niej postaci z „Wesela Figara”, ale już po upływie wielu lat, toteż wykorzystanie tej odmiennej perspektywy w odniesieniu do opery Mozarta diametralnie zmienia jej ogólny klimat, wymowę i głębszy sens. Oto bowiem w podtekście funkcjonuje na przykład cały czas wątek podważający wierność Hrabiny, która – jak wiemy z trzeciego ogniwa trylogii Beaumarchais – ulega namiętnym zalotom Cherubina i w wyniku tej przelotnej przygody miłosnej wydaje na świat syna.
Koniec zatem z atmosferą niewinnej beztroski, z komediowym tonem, z lekkością rozrywkowej narracji. Zamiast tego w realizacji Cauriera i Leisera panuje poważny i niekiedy nawet przytłaczający klimat, życiowe perypetie bohaterów nabierają wręcz dramatycznego wymiaru, a sugestia, że Hrabina dopuściła się wobec Hrabiego zdrady małżeńskiej nadaje całemu drugiemu aktowi kompletnie inny niż zazwyczaj wydźwięk. Tym samym już samo określenie „szalony dzień” nabiera tutaj dużo bardziej prawdziwego i wiarygodnego znaczenia.
Nawet zbudowana z białych ścian scenografia (Christian Fenouillat), przedstawiająca wnętrze zamku Hrabiego, przyczynia się do nadania opowiadanej historii zdecydowanie pesymistycznej wymowy. Duże wrażenie wywierają pojawiające się w różnych miejscach zielone gałęzie, mogące symbolizować niepohamowane żądze protagonistów, ale także popadanie w ruinę stopniowo opanowywanego przez roślinność świata. Przy czym intensywność, z jaką owe gałęzie wypełniają przestrzeń, zwiększa się wraz z pogarszaniem się relacji pomiędzy poszczególnymi bohaterami. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |