Przegląd nowości

„Tannhäuser i wartburski turniej śpiewaczy” w Operze na Zamku w Szczecinie

Opublikowano: środa, 08, marzec 2017 14:11

Tannhäuser to romantyczna opera Wagnera osnuta wokół średniowiecznych legend germańskich. Historia wędrówki rycerza-śpiewaka jest przejmującą opowieścią o miłości i jej rodzajach, ale przede wszystkim o człowieku rozdartym między własną naturą a oczekiwaniami społeczeństwa i kanonami zachowań, w które został wpisany.

Tannhauser,plakat

To także historia wewnętrznej walki, przemiany i dojrzewania bohatera w poszukiwaniu samego siebie i istoty człowieczeństwa. Bohater walczy ze sobą, szuka drogi pomiędzy szlachetną a cielesną miłością.


W inscenizacji Teatru Vorpomern i Opery na Zamku całość jest wytworem wyobraźni tytułowego bohatera, który zaczyna pisać powieść. Jego alter ego, być może on sam patrzący na siebie z przyszłości – to kwestia interpretacji – walczy o swoją duszę – w tym sensie dzieło Wagnera zawsze będzie uniwersalne. Już sam plakat pokazuje jego ucieczkę: może nawet przed samym sobą. Nie zobaczymy na scenie gór ze średniowiecza, Wenus w niebiańskich szatach. Będą: nietypowa scenografia, tunel, współczesne stroje, osaczenie, hotelowy hol, ucieczka, konfrontacja z samym sobą, gdy bohater widzi siebie, jakim kiedyś będzie. Czy chciałby to zobaczyć? Dowiemy się.

Tannhauser,Szczecin 3

Tę operę trzeba zobaczyć. To Ryszard Wagner w absolutnie nowej interpretacji pokazany w, obrazowy, bogaty sposób. Z olbrzymim rozmachem! Tannhäuser to kolejna, po gorąco odebranym przez szczecińską publiczność Lohengrinie, koprodukcja Opery na Zamku w Szczecinie i Theater Vorpommern. Niemieccy soliści, połączone polsko-niemieckie chóry i Orkiestra filharmoniczna Theater Vorpommern pod batutą Golo Berga po raz pierwszy w historii Szczecina zaprezentują publiczności to ponadczasowe dzieło. Tak pisze o Tannhauserze Dirk Löschner – dyrektor Teatru Vorpommern, po premierze niemieckiej (listopad 2016): „W Polsce, u naszych sąsiadów, raczej rzadko można spotkać Wagnera w repertuarach oper. Nadal każde jego dzieło przygotowywane jest z rozwagą, którą można zrozumieć jedynie przez pryzmat historii. Gdy w 2013 roku – Roku Wagnerowskim – Teatr Vorpommern razem z Operą na Zamku w Szczecinie wspólnie wystawili Lohengrina, było to pierwsze wystawienie tej opery w Szczecinie od 1945 roku. Stosownie do tego faktu zainteresowanie mediów było ogromne. Z wielką radością możemy zaprezentować Państwu już po raz drugi efekty naszego bilateralnego zbliżenia do dzieł Ryszarda Wagnera, tym razem jest to opera Tannhäuser i wartburski turniej śpiewaczy.


Dlaczego opery w Polsce wystawiają opery Ryszarda Wagnera? Tylko z powodu niego samego. Ryszard Wagner – fenomenalny kompozytor, który zrewolucjonizował tradycyjną operę i człowiek wyjątkowo kontrowersyjny. 

Tannhauser,Szczecin 1

Muzyka Wagnera jest obiektywnie fenomenalna. Jest bardzo zmysłowa. Wagner ma niezwykłe wyczucie kolorytu orkiestry i harmonii połączonej z barwą dźwięków. Jest też chyba bardzo atrakcyjny dla reżyserów. Przestrzeń, w której rozgrywają się jego dzieła, jest w dużej mierze abstrakcyjna, co daje pole do interpretacyjnych eksperymentów.

Tannhauser,Szczecin 2

Premiera 31 marca 2017 roku, kierownictwo muzyczne – Golo Berg, reżyseria – Hoerst Kupich, scenografia i kostiumy – Christopher Melching, Ralf Dörnen, dramaturg – Katja Pfeifer, przygotowanie chóru – Rustam Samedov, Małgorzata Bornowska, spektakl powstał w koprodukcji z Teatrem Vorpommern.

                                                                        (inf. własna)