opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




19 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  •  JKM Elzbieta II 627-61.jpg
  • Papiez 131-48.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-158.jpg
  • Pierscien w Warszawie 916-81.jpg
  • Mozart w WOK 336-365.jpg
  • Turandot 246-345.jpg
  • Mozart w WOK 336-220.jpg
  • Pierscien w Warszawie 810-4683.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-237.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-62.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-113.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 347-4184.jpg
  • Turandot 23-97.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-285.jpg
  • Papiez 131-80.jpg
  • La Fenice 612-91.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-207.jpg
  • Turandot 23-313.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-50.jpg
  • Papiez 131-164.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

100 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

„Hrabina Marica” w Operze Krakowskiej

Wynika to z kolażowości jako przyjętego przez realizatorów klucza do odczytania nie tylko tej konkretnej operetki, ale w ogóle tego rodzaju artystycznego. Odnosi się to do montażu różnych tłumaczeń libretta, uzupełnionego o zgodne z konwencją gatunku aluzje do współczesności, czy zbieżności imion wykonawców (Bożeny Zawiślak-Dolny i granej przez nią Księżny Cudenstein czy Adama Sobierajskiego z tym biblijnym w duecie Żupana i Lizy). Znacznej dekonstrukcji ulega głównie drugi akt, w którym nadciągająca katastrofa, a wraz z nią rozpadający się dotychczasowy świat bohaterów, znajduje bezpośredni wyraz w rozkładzie akcji, przybierającym formę blekautów i jej zatrzymań, kiedy na sposób Kantorowski powracają w swym automatyzmie wyrwane z kontekstu kwestie i riposty, z dosłownym na koniec pokotem komparsów.

Hrabina Marica 710-43

W dwóch pozostałych denerwuje jednak nadmiar gagów, niekiedy przerysowanych i przekraczających granicę dobrego smaku, szczególnie w przypadku wspomnianego księcia Populescu czy poprowadzenia komicznej postaci Peniżka, lokaja księżnej Cudenstein, z tym że po premierze uległy one pewnemu stonowaniu. Prawdziwą kreację stworzyła Katarzyna Oleś-Blacha w roli Cyganki Miny, w tym ujęciu będącej raczej artystką varieté o takim pseudonimie, na co wskazywałaby w drugim akcie stylowa toaleta. Z temperamentem i brawurą sięgając do oktawy trzykreślnej wykonała przeznaczone dla niej numery. Doskonale odnalazła się też w operetkowym emploi, w żadnym momencie nie przenosząc operowej maniery. Z kolei Iwona Socha w tej partii jest właśnie nade wszystko prawdziwą operową divą na gościnnych występach na scenie lżejszej Muzy. Stosuje odmienny, bardziej instrumentalny typ artykulacji, najlepiej sprawdzający się w ustępach o charakterze wokalizy, a dostosowany do charakteru swego głosu, mocno i pewnie brzmiącego, a przy tym wyrównanego, uwodzącego swą metaliczną barwą. Dobraną parę charakterystycznych amantów stanowili Monika Korybalska jako Liza i Adam Sobierajski w roli Kolomana Żupana. Dobrze, że artysta pozwolił wreszcie odrosnąć swoim włosom, stając na scenie z imponującą szewelaturą, przydającą mu pożądanej urody amanckiej. Odznaczał się przy tym prawdziwą vis comica, dzięki czemu mógł stworzyć pełnokrwistą postać sceniczną, na co zwróciłem już uwagę przy okazji roli Nauczyciela tańca i Brighelli w „Ariadnie na Naxos”. Na dodatek okazał się znakomicie utaneczniony, co pozwoliło mu lekkim krokiem przejść przez całe przedstawienie. Z peruką czy bez, za to autentycznie młodzieńczym wdziękiem i werwą odznaczał się w tej roli Łukasz Ratajczak. Jego lekkiemu tenorowi brakowało, co prawda, momentami większego zaplecza wolumenowego, tak że nie do końca sprostał konkurencji ze strony własnego ojca – Janusza Ratajczaka w partii Hrabiego Tasilla, który zaprezentował się wyjątkowo korzystnie. Z dużą kulturą operował mezza voce przy intonacji wysokich tonów zarówno w pierwszej arii „Daj mi słodkie, piękne kobiety w pięknym Wiedniu”, jak i słynniejszej „Graj Cyganie”. Dziwić mogło natomiast, że, dopóki występował incognito jako rządca Bela Török, to nosił stonowane kostiumy, zaś wraz z powrotem do prawdziwej tożsamości przyodziano go w krzykliwie aplikowany, nowobogacki strój.


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART