opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




28 marzec 2017       


Wydarzenia

  • Jubileusz,Opera Nova 670-44.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-207.jpg
  • Turandot 23-556.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 85-4152.jpg
  • Pierscien w Warszawie 916-110.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-42.jpg
  • La Fenice 68-88.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-107.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-237.jpg
  • Pierscien w Warszawie 916-81.jpg
  • Mozart w WOK 440-40.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-96.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-174.jpg
  • Papiez 131-130.jpg
  • Mozart w WOK 93-28.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-311.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-149.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 347-39.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-113.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-325.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

106 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

„Hrabina Marica” w Operze Krakowskiej

„Hrabina Marica” Kálmána po raz czwarty wraca na afisz Opery Krakowskiej. Od jej premiery przed 63 laty rozpoczynają się w ogóle dzieje instytucjonalnej Sceny Operetkowej miejscowego Teatru Muzycznego, którego kolejne mutacje doprowadziły do obecnego stanu. Okazuje się, że publiczność wciąż spragniona jest operetki, tego wydawałoby się całkowicie anachronicznego rodzaju artystycznego, który wydawać by się mogło, powinien był odejść wraz ze światem, który go wydał. Rodzaju zupełnie oderwanego od rzeczywistości.

Hrabina Marica 710-33

A może właśnie dlatego stanowiącego atrakcyjną ucieczkę od uciążliwej codzienności? I nic nie są tu w stanie zmienić szyderstwa Juliana Tuwima: „Czy to „Hrabina Marica” czy „Maryna Carica”, „Fasquidera” czy „Bajaquita”, wszędzie wiecznie to samo: grafy, szampiter, duecik, balecik, gabinecik, boskie nieporozumienia (np. ojciec nie poznaje córki, gdy włożyła nowe rękawiczki, całująca się para nie spostrzega wchodzącego do pokoju pułku ciężkiej kawalerii”).

Hrabina Marica 710-2

Być może był to odwet wyrobnika, ponieważ dla podreperowania budżetu „chudy poeta” zmuszony był imać się tłumaczenia librett tego właśnie rodzaju artystycznego. Z kolei Witold Gombrowicz wykorzystał „boski idiotyzm operetki” jako kostium dla wyrażenia treści historiozoficznych, przywołania procesu dziejowego z rewolucją polityczną jako zgodnie z konwencją operetkowych librett katastrofą w drugim akcie, by tę seksualną uczynić z kolei deus ex machina perypetią prowadzącą do szczęśliwego zakończenia w trzecim.


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART