opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




28 marzec 2017       


Wydarzenia

  • La Fenice 613-37.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-220.jpg
  • Turandot 23-205.jpg
  • Pierscien w Warszawie 910-4687.jpg
  • Mozart w WOK 329-153.jpg
  • Papiez 131-192.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-100.jpg
  • Mozart w WOK 336-67.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-158.jpg
  • Grzesinski Marek 85-473.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-325.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-56.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-437.jpg
  • Mozart w WOK 336-65.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-14.jpg
  • Pierscien w Warszawie 916-110.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-113.jpg
  • Papiez 131-178.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 347-39.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-441.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

147 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Na dobry początek

Znajdujący się obecnie w repertuarze Opery Wrocławskiej spektakl Nabucco jest kompilacją co najmniej trzech jego wersji z przeszłości. Oczywiście śladu nie ma po kształcie prapremierowym z roku 1967, który ze względów cenzuralnych nie został nigdy zaprezentowany w inscenizacji i reżyserii Danuty Baduszkowej.

Teraz po podniesieniu kurtyny ujrzałem chór i statystów ubranych w kostiumy Mariana Kołodzieja z roku 1990, gdyż premierą Nabucca w reżyserii Marka Okopińskiego otwieraliśmy moją trzecią z kolei wrocławską dyrekcję.

W 10 lat później Marek Weiss-Grzesiński dał superprodukcję tego dzieła w Hali Stulecia, a po remoncie Gmachu przy Świdnickiej, w okrojonym ze zrozumiałych względów kształcie scenicznym Nabucco weszło do bieżącego repertuaru i oby pozostało w nim jak najdłużej. Nadal zachwycają kostiumy Andrzeja Kreutz-Majewskiego i zajmująca całą scenę wspaniała ściana z asyryjskimi reliefami, które firmuje Paweł Dobrzycki (gratulacje).

Również w tej uproszczonej wersji zachowana została uroda i kunszt pracy reżyserskiej Marka Weissa-Grzesińskiego, któremu nasze teatry operowe zawdzięczają najlepsze inscenizacje Nabucca, od lat utrzymujące się na scenach Warszawy, Poznania i Wrocławia. Dużo lepsze od ostatniej produkcji w La Scali, o czym już pisałem i powtarzać się nie będę. Dodam tylko, że podczas wrocławskiego spektaklu wionęło ze sceny dyscypliną, pełnym zaangażowaniem emocjonalnym wykonawców i respektowaniem ustaleń sytuacyjnych. Pewnie byłoby lepiej, gdyby tytułowy bohater wjeżdżał na koniu, a tłumy Żydów i Babilończyków były liczniejsze. Czemu tak nie jest, wie najlepiej główny księgowy, chociaż w Poznaniu zawsze mieliśmy konia a w Warszawie nawet trzy!

Dyrygował nowy dyrektor Marcin Nałęcz-Niesiołowski. Nie ukrywam, że głównie po to pojechałem obejrzeć i posłuchać tego spektaklu. Nie zawiodłem się. Niesiołowski dał muzyczną kreację młodzieńczej partytury Verdiego na poziomie, jakiego z tego kanału orkiestrowego dawno nie słyszeliśmy. Wrocław zyskał dyrygenta wybitnego i artystę o wielu profesjonalnych kwalifikacjach. Mało kto wie, że już będąc dyrygentem ukończył Wydział Wokalny, ale śpiewać jakoś nie chce. Jest człowiekiem pogodnym, zrównoważonym, obytym w bojach o własne racje i poważnie traktującym swą misję.


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART