opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




25 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • Domingo w Zabrzu 272-252.jpg
  • Papiez 131-123.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-194.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-167.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-94.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-264.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-19.jpg
  • Turandot 952-426.jpg
  • Pierscien w Warszawie 910-4687.jpg
  • Mozart w WOK 336-67.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-96.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-220.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-153.jpg
  • Mozart w WOK 440-40.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-207.jpg
  • La Fenice 612-91.jpg
  • Papiez 131-178.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-43.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-242.jpg
  • Pierscien w Warszawie 916-141.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

80 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Interesujące nagrania DVD z DUX-u

Nagrania dokonano w 2015 roku. Realizatorzy zrezygnowali z bajkowych krajobrazów leśnego jeziorka otoczonego tajemniczym lasem. Akcja została przeniesiona i wkomponowana w przestrzeń dawnej Bydgoszczy, z przełomu XIX i XX wieku, w okolice odrestaurowanego Staromiejskiego Mostu Teatralnego na Brdzie, który w tej sytuacji staje się symbolem granicy między światem baśni, a współczesnością. Świetnym pomysłem reżysera okazał się podział akcji na dwa poziomy, to co na moście dotyczy miasta, a to co bezpośrednio nad wodą jest baśniowym światem Wodnika, Rusałki i wodnych Nimf. Oprawę stanowi świetnie dopasowana do tej dwupoziomowej akcji efektowna dekoracja i interesujące kostiumy luźno nawiązujące do stylu schyłku XIX wieku. Bo choć Rusałka jest baśnią, to zarazem też historią o konflikcie dwóch światów, i o marzeniach, za które warto umrzeć. To właśnie wydaje się być przesłaniem całej inscenizacji.

Siłą zarejestrowanego przedstawienia jest jego poziom muzyczny. Maciej Figas sugestywnie wyeksponował romantyczny urok muzyki Dvořaka, z piękną melodyką i typowymi dla tego okresu kulminacjami brzmieniowymi. Muzyka płynie pod jego precyzyjną batutą szeroką słowiańską frazą, stając się nośnikiem burzliwych emocji. Na szczególne podkreślenie zasługuje świetna i precyzyjna gra orkiestry ujmującej spoistością brzmienia w każdej grupie instrumentów. Z prawdziwą przyjemnością słucha się pięknego śpiewu Magdaleny Polkowskiej, która w partii tytułowej Rusałki daje popis pięknego śpiewu, swobodnego prowadzenia głosu i frazy oraz wyczucia ekspresji. Jej liryczny głos ma dużą siłę i kiedy tego wymaga sytuacja, potrafi zabrzmieć pełnią dramatycznego wyrazu. Dzielnie jej sekundował Tadeusz Szlenkier w partii Księcia zachwycający siłą dźwięku, ekspresją i szlachetną barwą swojego pięknego tenorowego głosu. Oboje stanowili urzekającą parę. Sugestywnie rysują obraz swoich bohaterek, Katarzyna Nowak-Stańczyk jako Obca Księżniczka oraz Darina Gapicz w partii Jezibaby. Choć w przypadku tej drugiej pani przydałoby się nieco więcej demonizmu w głosie i budowaniu roli. Interesującą kreację wokalno-aktorską stworzył Jacek Greszta w partii Wodnika.

Druga płyta to rejestracja oratorium Quo Vadis, będącego scenami dramatycznymi rozpisanymi na bas, baryton, sopran, chór, orkiestrę symfoniczną i organy. Nagrane wykonanie miało miejsce w  Filharmonii Narodowej przez zespół Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej w Olsztynie pod dyrekcją Piotra Sułkowskiego. Wyborny kwartet solistów tworzyli: Aleksandra Kurzak (Ligia), Artur Ruciński (Apostoł Piotr), Rafał Siwek (Przywódca Pretorianów) i Sebastian Szumski (Kantor). Partię organów realizował Arkadiusz Bialica. Solistom towarzyszył Górecki Chamber Choir.

Oratorium miało swoje prawykonanie w 1907 roku w Usti nad Łabą w Czechach, gdzie zyskało dobre przyjęcie. Jednak kompozytor nie do końca był przekonany o wartości swojego najnowszego dzieła więc po dokonaniu w partyturze kilku istotnych poprawek i retuszy Quo Vadis zaprezentowano, jako drugą wersję, w październiku 1909 roku Sali Concertgebouw w Amsterdamie Johanna Schoonderbeeka. Dwa miesiące później wykonaniem swojego dzieła, w tej samej sali dyrygował kompozytor. W 1912 roku Feliks Nowowiejski prowadził Quo Vadis w nowojorskiej Carnegie Hall. W okresie międzywojennym było to najbardziej popularne z polskich dzieł muzyki klasycznej. Do 1939 roku wykonano je ponad 200 razy, w 150 miastach i 13 wersjach językowych. Żaden polski utwór przed tym, ani po tym, nie miał tak wielkiego powodzenia. Polska premiera miała miejsce w Warszawie w 1912 roku. W lipcu 1994 roku Ryszard Peryt zainscenizował to dzieło na scenie Opery Narodowej pod dyrekcją Stefana Stuligrosza.

Okazją do zaprezentowania tego wybitnego dzieła polskiego kompozytora był nadzwyczajny koncert z okazji Roku Nowowiejskiego jaki ogłoszono w 2016 roku. Okazją do tego koncertu były również obchody  jubileuszu 70-lecia Orkiestry Symfonicznej Warmińsko-Mazurskiej Filharmonii im. Feliksa Nowowiejskiego.


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART